Thursday, March 13, 2014

Mario M.: Reprezentacija BiH: 'Vrt uživanja'

  Imao je zaista dobru ideju mladi banjalučki umjetnik Mladen Miljanović kada je koncipirao svoj projekat 'Vrt uživanja'. Inspirisan fantastikom Hijeronimusa Boša, parafrazirao je njegov grandiozni triptih Vrt zemaljskog uživanja/ naslada. Nemoguće je samo letimičnim pogledom preći preko Bošovih čarobno ukomponovanih maštarija. U dekoru nestvarne flore i faune mnoštvo obnaženih figura u zanosu ovozemaljskih strasti - prizor je to krize morala. Utisak pojačavaju vizije Raja i Pakla koje okružuju taj centralni panel.



Instalacija Mladena Miljanovića koja je svojevrsna analogija čuvenog triptiha, uspješno dočarava ne samo krizu ukusa nego i destrukciju svijesti u današnjoj BiH. Njegov triptih izrađen je na uglačanim mramornim pločama, na materijalu koji se ne štedi na ovdašnjim grobljima. A ova sve više postaju galerije neskromnosti i neukusa. Iz želje da se pokojnik idealizira, i kao takav preda zagrobnom životu, javlja se novi trend ukrašavanja 'vječnih kuća'. Dominantna populistička kultura diktira izbor ilustracija koje na neki način nastavljaju oproštajni govor nad otvorenim grobom. U svom triptihu 'Vrt uživanja' Miljanović koristi motive koje je 'pokupio' sa ovakvih savremenih 'mramorova' uzduž i poprijeko cijele BiH. Ne čudi što je rad majstorski realiziran jer Miljanović se prije upisa na banjalučku Akademiju (gdje je sada profesor) profesionalno bavio iscrtavanjem nadgrobnih ploča. 'O mrtvima samo dobro' nesvjesni je moto kada se po memoriji prebiru slike pokojnika. Tako je Mladen Miljanović sačinio kolaž pojedinačnih užitaka koji sugeriraju krizu morala. Baš kao kod Boša prije pola milenija.



Internacionalna karijera Miljanovića dokaz je da i u ova krizna vremena Bosna i Hercegovina ne oskudijeva s talentima. Oslonac na jedinstvenog Boša je vrlo inteligentan, jer poznate su Bošove slike sa alegorijama muke, strijepnje, zlobe, grijeha i kazne. Jezoviti su to prizori s kojima Balkan ni danas ne oskudijeva.
Mladen Miljanović (Zenica, 1981.) nije nepoznat umjetnik, već je izlagao u mnogim svjetskim centrima, od Beča do Njujorka, ali s Vrtom uživanja je postao reprezentativac. Naime, na prošlom Bijenalu u Veneciji, najvećoj svjetskoj smotri umjetnosti, predstavljao je BiH. Nije baznačajno što se vratio sa pregrštom pohvala ali iz lokalne vizure čini se mnogo značajnijim što je ovom konceptu prethodio (najzad) jedan razuman međuentitetski dogovor da jedan umjetnik predstavlja cijelu BiH. A tako bi trebalo biti i za dvije godine - umjetnost iz drugog entiteta.



Nakon Venecije i predstavljanja banjalučkoj i sarajevskoj publici 'Vrt uživanja' će nastaviti svoj život u više svjetskih galerija.



Mladen Miljanović se u Veneciji predstavio i jednim video uratkom 'Dopadljiva harmonija apsurda': fiksno postavljena kamera registruje ulazak u kadar i sviranje članova Banjalučke filharmonije. A pri tome istovremeno svaki pojedinac svira svoju omiljenu melodiju. Poruka? Možda: individualnost je iznad kolektiva, a možda predstava multietničnosti ili multikulturalnosti BiH? Ili pak da disharmonija ne može biti ambijent za slogu?

Mario

No comments:

Post a Comment