Tuesday, November 24, 2015

Most Radija Slobodna Evropa Dejtonska BiH

Omer Karabeg: Može li Bosna i Hercegovina preživeti ukoliko ne bude promenjen Dejtonski ustav razgovaraju Zdravko Grebo, profesor Pravnog fakulteta u Sarajevu, i Miodrag Živanović, profesor Filozofskog fakulteta u Banjaluci.
 Zdravko Grebo: Dejtonski mirovni sporazum nije donio ništa dobro ovoj zemlji. Zaustavio je rat - pa, naravno nije mala stvar da se više ne ubijamo - ali da li smo nakon toga išta učinili da naš život u ovoj zemlji bude normalan, solidaran, da pokušamo nešto učiniti za svoje vlastite živote, za našu djecu - da nam bude bolje. Mislim da nismo.



Miodrag Živanović: Ja mislim da je to anahron i demode akt koji blokira razvoj svih institucija u BiH. Trebalo bi ići na promjenu tog dijela Dejtonskog sporazuma - ne mislim na ono što bi se zvalo Dejton 2, jer je i to floskula koja je dosadila svima - nego treba da se nađu ljudi, koji su koliko-toliko ostali normalni u ovom haosu i ludilu, pa da naprave temeljni akt našeg budućeg ustrojstva.

Grebo: Aneks 4, koji se lažno predstavlja kao ustav Bosne i Hercegovine, nije nikakav ustav. To je aneks mirovnog sporazuma, a mirovni sporazum se nikako i nikada u istoriji nije mijenjao, pa se ni njegov Aneks 4, odnosno ustav, ne može mijenjati. Što bi rekao moj omiljeni političar Alija Izetbegović, sada je i Vučić to ponovio - spavajte mirno, rata neće biti. A ja bih, ako bih htio da budem mostarski cinik, mogao reći - bolje da bude rata, pa da se stvari izvedu na čistinu i da znamo ko, kako i zašto ovu zemlju voli ili ne voli i ko želi ili ne želi da od nje napravi normalnu državu.

Živanović: Za mene je najveći problem zašto takozvani Dejtonski ustav još uvijek funkcioniše kada je prevaziđen i kada ne možemo graditi budućnost na osnovu okvira koji nam on nudi. Jedna od teških posljedica dejtonskog ustrojstva Bosne i Hercegovine je odlazak mladih iz naše zemlje. Prije nekoliko dana jedan demograf mi je rekao, pola u šali, pola u zbilji, da ću za deset godina, ako budem živ - meni je danas 65 godina - biti najmlađi stanovnik BiH. Toliki će biti odliv ljudi. To su stravične stvari.

Grebo: Dakle, BiH će nadživjeti Dejton, ali ono što je moja lična muka jeste - da li mi još dugo možemo živjeti u ovoj agoniji. Naravno, ova zemlja se ne može raspasti. Niko to u Evropi i u globalnim okvirima neće dozvoliti, ali nisam siguran da li vrijedi živjeti ovu muku još narednih deset, dvadeset, trideset godina i da li je to vrijedno patnje bosanskohercegovačkih ljudi.

Živanović: Moj prijatelj Zdravko Grebo je prije nekoliko godina u jednom sličnom razgovoru rekao: "BiH živi, ali je na vještačkim plućima". Nešto slično bi se moglo reći i sada, mada se situacija pogoršala, pa će moj odgovor biti - BiH je u vještački izazvanoj komi, ali iz vještački izazvane kome možeš se probuditi.

(Radio Slobodna Evropa)

No comments:

Post a Comment