Tuesday, January 15, 2019

Kako prepoznati lazova...


Danasnja svjetska situacija sa poplavom politicara - lazova nije razlog zbog koga sam poceo ozbiljno razmisljati pa i citati o lazovima i o tome kako ih prepoznati. Prije dvije - tri godine sam, ni kriv  - ni duzan, u Banjaluci upao u situaciju da se u policiji branim od krivicne krivicne prijave da sam ukrao svoj vlastiti auto!
Necu u detalje, ali cu priznati da sam tada, blentav kakav jesam, bez pogovora vjerovao jednom od rodjenih lazova i nekolicini malo manjih lazova i prevaranata! Bilo je vec prekasno kada sam shvatio sta su ti ljudi zbog sitne materijalne koristi u stanju uraditi i kako te bjesomucno lagati i pljackati i u isto vrijeme se kleti u svoje postenje. Da otklonim vasu dilemu, dosao sam ja do svog auta i rijesio se te krivicne prijave! Detalji vise i nisu bitni!

Nakon toga, poucen iskustvom, shvativsi da sam i u svojoj sedmoj deceniji naivan i da ljudima previse vjerujem, pocinjem da citam i literaturu o psihi ljudi koji lazu i  kako ih prepoznati. Ne znam da li sam, ovakav kakav sam, dovoljno naucio, ali prenijecu vam nekoliko savjeta do kojih sam dosao citajuci publikacije zasnovane na psihologiji i statistici.  Mada to vec sve uglavnom znate, kao sto sam i ja znao i ranije - vrijedi ponoviti, jer poplava koja se sada desava na politickoj sceni sigurno nije izolovana i siri se zemaljskom kuglom neslucenom brzinom. A Balkan kao pogodno tlo za sirenje svih vrsta poplava - sigurno nije imuno ni na ovu. Znate vi to dobro, bolje od mene!
.
Policija u svijetu je opremljena detektorima lazi i ljudima specijalistima za otkrivanje lazi. Mi, obicni smrtnici, nemamo niti uredjaj niti dovoljno znanja i iskustva u toj oblasti. Ali smo i mi naucili da prepoznamo bar ponekog ko laze. Pa i pored toga mi sami ili ljudi oko nas bivaju prevareni, nasamareni...Stoga nije slucajno sto se citavi timovi naucnika na univerzitetima svijeta bave ovom oblascu. Vecina njih zakljucuje da se lazovi mogu prepoznati na vrijeme jer najcesce koriste i ponavljaju odredjene fraze kako bi sakrili svoje prave namjere.
Jedna od njih je:" Iskreno receno...: ili "Reci cu ti iskreno..." Bilo kakvo isticanje licne iskrenosti, trebalo bi da izazove vasu sumnju.  Iskreni ljudi nemaju potrebu da to isticu!
Druga bi mogla biti isticanje previse nebitnih detalja koji treba da potvrde istinu...kao na primjer "ujutro u 8:15 sam uocio da mi nema  auta ispred garaze...".
Fraza " Ja nikada..." ili "Ja uvijek..." su same po sebi laz jer rijetko sta mi ne radimo nikada ii radimo uvijek. Znaci, bar sumnja da taj koji je koristi nesto mulja...
Prema Americkom udruzenju psihologa, lazovi se najcesce koristi mnozinom "Mi smo..." ili drugim ili trecim lice "On je"... "Oni su"... - najrjedje prvim licem "Ja sam...", izbjegavajuci i umanjujuci time svoju odgovornost.

U Americi je cak, uz pomoc modela uobicajenih fraza koje lazovi koriste, izradjen softver za prepoznavanje lazi u pisanom tekstu. Testovi su pokazali da softver otkrije laz u tekstu u 67% slucajeva, za razliku od covjeka-specijaliste koji laz u tekstu otkrije u 52% slucaja.
Priupitan za svoju pricu, lazov ce otpoceti da se brani iako ga niko nije ni optuzio za laz.



Psiholozi univerziteta UCLA dodaju i neke pokrete tipicne za ljude koji lazu, kao na primjer doticanje lica, koze, nokata, uvrtanje kose, upadljivo i produzeno gledanje sagovornika direktno u oci, nervozno pomicanje ruku...

Koliko ce sve ovo nekome pomoci, koliko ce i meni pomoci da prepoznam nekoga ko me laze - nisam siguran. I dalje ljudima prilazim sa povjerenjem, jer drugacije ne mogu. Ali nastojim da izbjegavam kontakte sa ljudima u koje nemam povjerenja. I sto je najvaznije, ne ulazim vise ni u kakve poslove u kojima dajem avans na povjerenje i lijepu pricu.

To i vama toplo preporucujem!

No comments:

Post a Comment