Tuesday, September 30, 2014

Svetlana Cenić: Brendirana BiH

Okupila nas 'Fondacija Friedrich Ebert' na temu 'Važnost brendiranja države te spoljnopolitički odnosi i ekonomija'. Simbolično: baš na dan početka izborne kampanje. Ako bi nas po kampanji brendirali, teško nama doveka. Lepo se u Bosni oduvek govorilo: "Šareno i budali drago" pa vrtoglavica od boja i dezena, a po sloganima bi se reklo da niko nije bio u vlasti nikada, da sve pusta opozicija juriša na pozicije, a da smo zbog vasionske urote u govnima iz kojih će nas izvaditi nasmešeni likovi sve držeći se za ruke i u pobedničkom stavu.
Jedino u vreme izbornih kampanja pomišljala sam da živim u nekoj drugoj državi, no u ovoj izbornoj kampanji mi se ni ta ne dopada koliko je gluposti ispoljeno u izjavama i sloganima.
Razmišljam nešto ako nas posmatra neka inteligentnija civilizacija, šta li bi rekli da li smo podobni za kakvu invaziju ili širimo opasnost od zaglupljivanja za celu vasionu?!
Ma, blago državi gde šef partije, inače doktor nauka i ministar inostranih poslova, sa predizbomog skupa poruči da je dva puta pametniji od predsedničkog kandidata najveće bošnjačke partije. Da je rekao obrazovaniji, pa da i shvatim. Ovako upitna je njegova pamet ako je u isto vreme i u koaliciji i privatnoj i političkoj sa istim. Da ne govorimo da ako taj isti, recimo, opet pobedi, pa dođe onaj momenat kad valja izabrati novog predsedavajućeg Veća ministara, funkciji kojoj se doktor nauka i ministar inostranih poslova duboko nada. Narečeni kandidat, s druge strane, traži 300.000 glasova za 100.000 radnih mesta. Kao da je zaista pao iz vasione, a ne iz vlasti! Dok je broj zaposlenih od 2010. godine porastao za nekih 20.000, broj nezaposlenih je porastao za 30.000! Što ne stvori tih 100.000 u četiri godine ovog mandata?! Nije dao koalicioni partner, koji se, takođe, hvali silnim rezultatima i još mu pride zamera da je dva puta manje pametan?! Ako su obećanja zasnovana na Erdoanu, imao ga je i protekle četiri godine kao vetar u zelena jedra.
Druga polovina našeg brenda se slika kao da je reklama za sapunicu, recimo Kasandra i Randi, a ona poručuje da će braniti Republiku Srpsku od... čega?! Koje to pitanje odbrane RS-a dolazi na dnevni red u Predsedništvo i šta bi bila ta njena uloga odbrane u zemlji koja ima dvodomni parlament, gde se Ustav i ne može menjati bez takvog, a dominira entitetsko glasanje?! No naša Marisol nikako da progleda, čak i posle 1274. epizode kad smo već uveliko spoznali u kojoj je (van)bračnoj političkoj zajednici rođena. Valjda od tamo njih dvojica, a ona i babo Mile sami.
Zato hvala FES-u što je organizovao skup na kojem su bivši i sadašnji zaposleni u Ministarstvu inostranih poslova iskreno priznali da ne postoji čak ni ta spoljna politika BiH, ono što je u nadležnosti upravo tog Predsedništva, jer su sveli rad na udomljavanje podobnih u diplomatsku mrežu. Mene je začudilo da nam ni zvaničnici ne znaju da je država od 2012. godine uvrštena na rang-listu Country Brand Index. Rangiranje rade Future Brand iz Londona i GfK Custom Research iz New Yorka na uzorku od 3.600 ispitanika raznih profila iz 18 zemalja. Pet je oblasti koje se ocenjuju: sistem vrednosti (političke slobode, stanje okoliša, pravna stabilnost, tolerancija, sloboda govora), kvalitet života (obrazovanje, zdravstvo, standard, sigurnost, mogućnost zapošljavanja), poslovno okruženje (investiciona klima, nivo tehnologije, pravni okvir, obrazovanost radne snage, itd.), kulturno nasleđe (istorija, umetnost i kultura, autentičnost i prirodne lepote) i turizam (vrednost dobijena za dati novac, atrakcije, smeštaj i hrana). Mi smo smešteni na 82. mesto od 118 zemalja, verovali ili ne. Na prvom mestu je Švicarska, pa Kanada, Japan, Švedska... Hrvatska je na 41. mestu, Slovenija 63, Albanija 94, a Srbija na 108. Crne Gore i Makedonije nema. Turska je bila na 45. mestu, a Rusija odmah iza nas, na 83. mestu - čisto za one koji u Rusiji vide majčicu i one koji od Turske prave zaštitnicu.
Čemu možemo zahvaliti da smo na 82. mestu? Pa, prirodne lepote, autentičnost, kuturno nasleđe i sve ono čega se odričemo i što bi da podelimo. Odgovornost za ostale loše parametre ne delimo ni pod razno. Tu se igramo tenisa, a najviše reketiranja. Apsolutno ni po jednom gore nabrojanom kriterijumu nismo među onih prvih 15, ali dobro da smo uopšte rangirani, da nas na mapi ima, na opšte iznenađenje naših zvaničnika. Izgleda da mi jesmo kakav-takav brend, a da o nama bolje misle ovi "stranci" koji ne bi odavde ni po živu glavu, pa makar menjali poslodavca. Da je brend, pa makar i mizerije, razaranja, netolerancije i svih sličnih veština koje usavršavamo već više od dve decenije, govori i ogroman broj nevladinih organizacija, koje već dve decenije nešto menjaju da ne promene. E, da je brend, dokazuje i onih 185.000 na budžetskim jaslama i armija u javnim preduzećima. Da je brend, kažu i ovi silni kandidati, koji prvo ginu da dođu na listu, posebno na kompenzacionu, a zatim da se nekako dokopaju glasova. A kao i svaki društveno neodgovorni brend u trci za profitom, žive od neplaćene ili potplaćene, uz to nezaštićene radne snage u proizvodnji.

(''Dani'')

No comments:

Post a Comment