Okupila
nas 'Fondacija Friedrich Ebert' na temu 'Važnost brendiranja države te spoljnopolitički
odnosi i ekonomija'. Simbolično: baš na dan početka izborne kampanje. Ako bi
nas po kampanji brendirali, teško nama doveka. Lepo se u Bosni oduvek govorilo:
"Šareno i budali drago" pa vrtoglavica od boja i dezena, a po
sloganima bi se reklo da niko nije bio u vlasti nikada, da sve pusta opozicija
juriša na pozicije, a da smo zbog vasionske urote u govnima iz kojih će nas
izvaditi nasmešeni likovi sve držeći se za ruke i u pobedničkom stavu.
Jedino
u vreme izbornih kampanja pomišljala sam da živim u nekoj drugoj državi, no u
ovoj izbornoj kampanji mi se ni ta ne dopada koliko je gluposti ispoljeno u
izjavama i sloganima.
Razmišljam nešto ako nas posmatra neka
inteligentnija civilizacija, šta li bi rekli da li smo podobni za kakvu
invaziju ili širimo opasnost od zaglupljivanja za celu vasionu?!
Ma,
blago državi gde šef partije, inače doktor nauka i ministar inostranih poslova,
sa predizbomog skupa poruči da je dva puta pametniji od predsedničkog kandidata
najveće bošnjačke partije. Da je rekao obrazovaniji, pa da i shvatim. Ovako
upitna je njegova pamet ako je u isto vreme i u koaliciji i privatnoj i
političkoj sa istim. Da ne govorimo da ako taj isti, recimo, opet pobedi, pa
dođe onaj momenat kad valja izabrati novog predsedavajućeg Veća ministara,
funkciji kojoj se doktor nauka i ministar inostranih poslova duboko nada.
Narečeni kandidat, s druge strane, traži 300.000 glasova za 100.000 radnih
mesta. Kao da je zaista pao iz vasione, a ne iz vlasti! Dok je broj zaposlenih
od 2010. godine porastao za nekih 20.000, broj nezaposlenih je porastao za
30.000! Što ne stvori tih 100.000 u četiri godine ovog mandata?! Nije dao
koalicioni partner, koji se, takođe, hvali silnim rezultatima i još mu pride
zamera da je dva puta manje pametan?! Ako su obećanja zasnovana na Erdoanu,
imao ga je i protekle četiri godine kao vetar u zelena jedra.
Druga
polovina našeg brenda se slika kao da je reklama za sapunicu, recimo Kasandra i
Randi, a ona poručuje da će braniti Republiku Srpsku od... čega?! Koje to
pitanje odbrane RS-a dolazi na dnevni red u Predsedništvo i šta bi bila ta
njena uloga odbrane u zemlji koja ima dvodomni parlament, gde se Ustav i ne može
menjati bez takvog, a dominira entitetsko glasanje?! No naša Marisol nikako da
progleda, čak i posle 1274. epizode kad smo već uveliko spoznali u kojoj je
(van)bračnoj političkoj zajednici rođena. Valjda od tamo njih dvojica, a ona i
babo Mile sami.
Zato
hvala FES-u što je organizovao skup na kojem su bivši i sadašnji zaposleni u
Ministarstvu inostranih poslova iskreno priznali da ne postoji čak ni ta
spoljna politika BiH, ono što je u nadležnosti upravo tog Predsedništva, jer su
sveli rad na udomljavanje podobnih u diplomatsku mrežu. Mene je začudilo da nam
ni zvaničnici ne znaju da je država od 2012. godine uvrštena na rang-listu
Country Brand Index. Rangiranje rade Future Brand iz Londona i GfK Custom
Research iz New Yorka na uzorku od 3.600 ispitanika raznih profila iz 18
zemalja. Pet je oblasti koje se ocenjuju: sistem vrednosti (političke slobode,
stanje okoliša, pravna stabilnost, tolerancija, sloboda govora), kvalitet
života (obrazovanje, zdravstvo, standard, sigurnost, mogućnost zapošljavanja),
poslovno okruženje (investiciona klima, nivo tehnologije, pravni okvir,
obrazovanost radne snage, itd.), kulturno nasleđe (istorija, umetnost i
kultura, autentičnost i prirodne lepote) i turizam (vrednost dobijena za dati
novac, atrakcije, smeštaj i hrana). Mi smo smešteni na 82. mesto od 118
zemalja, verovali ili ne. Na prvom mestu je Švicarska, pa Kanada, Japan,
Švedska... Hrvatska je na 41. mestu, Slovenija 63, Albanija 94, a Srbija na
108. Crne Gore i Makedonije nema. Turska je bila na 45. mestu, a Rusija odmah
iza nas, na 83. mestu - čisto za one koji u Rusiji vide majčicu i one koji od
Turske prave zaštitnicu.
Čemu
možemo zahvaliti da smo na 82. mestu? Pa, prirodne lepote, autentičnost, kuturno
nasleđe i sve ono čega se odričemo i što bi da podelimo. Odgovornost za ostale
loše parametre ne delimo ni pod razno. Tu se igramo tenisa, a najviše
reketiranja. Apsolutno ni po jednom gore nabrojanom kriterijumu nismo među onih
prvih 15, ali dobro da smo uopšte rangirani, da nas na mapi ima, na opšte
iznenađenje naših zvaničnika. Izgleda da mi jesmo kakav-takav brend, a da o
nama bolje misle ovi "stranci" koji ne bi odavde ni po živu glavu, pa
makar menjali poslodavca. Da je brend, pa makar i mizerije, razaranja,
netolerancije i svih sličnih veština koje usavršavamo već više od dve decenije,
govori i ogroman broj nevladinih organizacija, koje već dve decenije nešto
menjaju da ne promene. E, da je brend, dokazuje i onih 185.000 na budžetskim
jaslama i armija u javnim preduzećima. Da je brend, kažu i ovi silni kandidati,
koji prvo ginu da dođu na listu, posebno na kompenzacionu, a zatim da se nekako
dokopaju glasova. A kao i svaki društveno neodgovorni brend u trci za profitom,
žive od neplaćene ili potplaćene, uz to nezaštićene radne snage u proizvodnji.
(''Dani'')
No comments:
Post a Comment