Čitam redovno medijske hronike u kojima je nasilje u
porodici protiv žena u Bosni i Hercegovini prisutno svakodnevno. U ovim
člancima pratim ne samo način izvještavanja medija o nasilnim događajima u
kojima često ima žrtava već i reakcije ovlaštenih institucija, u pravilu
policije i tužilaštava, jer od njih zavisi da li će slučajevi biti dalje
procesuirani u skladu sa zakonom i da li će osobe koje su preživjele nasilje
dobiti adekvatnu podršku i zaštitu.
Tako su, u isti dan, na dva kraja Bosne i Hercegovine pucala
dva muškarca, jedan iz automatske, a drugi iz poluautomatske puške. Prvi je u
Ribniku pretukao suprugu i pucao u zrak kako bi upozorio policajce koji su
došli na intervenciju. Vijest iz hronike navodi da je rekao da policija u
njegovoj kući nema šta tražiti, jer ono što se dešava između njega i njegove
vlastite žene predstavlja njegovu privatnu stvar. Drugi muškarac je pucao u
Sarajevu, i hronika kaže da u toj pucnjavi niko nije povrijeđen, osim što je
razbijeno staklo na skupom automobilu. Od ostalih detalja slučaja, poznato je
da je osumnjičeni zadržan u pritvoru. Za razliku od njega, osumnjičeni iz
Ribnika je nakon kriminalističke obrade pušten na slobodu. Protiv njega će biti
podnesen izvještaj nadležnom tužilaštvu o tri počinjena krivična djela u vezi s
napadom na službeno lice, ilegalnim posjedovanjem oružja, i nasiljem u porodici
ili porodičnoj zajednici.
Dva slučaja počinjenih krivičnih djela na dva kraja Bosne i
Hercegovine. Jedan za posljedicu ima razbijeno staklo na autu i pritvor
osumnjičenog, a drugi pretučenu ženu čiji je zlostavljač nakon saslušanja u
policiji pušten na slobodu. Da se vrati da je dokrajči. To je prvo što sam
pomislila. A može biti drukčije. Prikaz ova dva slučaja nasilja, u stvari,
direktno ukazuje da institucije direktno odgovorne za primjenu zakona nasilje u
porodici protiv žena u Bosni i Hercegovini posmatraju kao djelo manje društvene
opasnosti, te da u praksi ne postoji njihovo stvarno opredjeljenje da dosljedno
koriste dostupne zakonske mehanizme i zaštite žene i djevojčice, koje su
primarne i najčešće mete.
Entitetski zakoni o krivičnom postupku jasno propisuju
razloge za određivanje pritvora. Tužilac može zatražiti od suda da ga osumnjičenom
odredi, između ostalog, i ukoliko posebne okolnosti ukazuju da će ometati
krivični postupak utjecajem na svjedoke, u koje nesumnjivo spada žena koja je
preživjela nasilje u porodici. Iako je ona u kategoriji lica koja mogu odbiti
da svjedoče, propuštanje tužilaca da joj osiguraju zaštitu neposredno nakon
izvršenja djela ne samo da ugrožava njenu bezbjednost već i direktno utječe na
njenu slobodnu volju da svjedoči u daljem sudskom postupku, ukoliko do njega
dođe.
Posljednje izmjene i dopune Krivičnog zakona u Republici
Srpskoj iz 2013. godine su pored pooštravanja zaprijećenih sankcija za čitav
niz djela u oblasti rodno zasnovanog nasilja, uvele i tri nove mjere zabrane –
zabrana približavanja i komunikacije s određenim licem, obavezan psihosocijalni
tretman, i udaljenje iz zajedničkog domaćinstva – koje sud može izreći
počiniocu krivičnog djela s elementima nasilja, u koje nesumnjivo spada i
nasilje u porodici. Slične mjere prepoznaje i Krivični zakon Federacije BiH,
međutim one se u sudskoj praksi veoma rijetko izriču. Sudovi takođe imaju
mogućnosti izricanja niza zaštitnih mjera predviđenih Zakonom o zaštiti od
nasilja u porodici Republike Srpske i Federacije BiH, koje imaju za cilj da
osobama koje su preživjele nasilje osiguraju neophodnu zaštitu zdravlja i
bezbjednosti te otklone okolnosti koje pogoduju ili podstiču izvršenje nasilja.
I ove mjere sudovi izriču više incidentno nego što je to uobičajena praksa.
Jedan od
ključnih problema na koji godinama ukazuju ženske organizacije u Bosni i
Hercegovini predstavlja činjenica da entitetski zakoni u BiH nisu
harmonizovani, te se djelo porodičnog nasilja u Republici Srpskoj već dugi niz
godina prepoznaje i kao krivično djelo i kao prekršaj, a u Federaciji Bosne i
Hercegovine
samo kao krivično djelo. Neusklađena pravna regulativa omogućava institucijama
različita tumačenja djela porodičnog nasilja, čime se umanjuje njihova
odgovornost ne samo za procesuiranje nasilja i već i pružanje direktne pomoći i
podrške ženama koje su preživjele nasilje.
Vjerujem da žena koja je preživjela nasilje u porodici u
Ribniku ne zna mnogo od ovoga. Kao i to da nasilje nije niti može biti privatna
stvar, te da policajci koji su joj ušli u avliju i tužilac koji je njenog
nasilnog muža nakon saslušanja pustio na slobodu imaju dužnost da zaštite njen
život. Na isti način i pod istim uslovima kao što imaju obavezu da štite život
svake druge građanke i svakog drugog građanina Bosne i Hercegovine.
Prođe predizborna kampanja tokom koje niti jedna politička
stranka koja se borila za glasove nije rekla niti riječi o ovome. Žene su
glasale u nedjelju i vratile se kućama da i dalje čekaju zaštitu i vladavinu
prava u kojoj su i one ljudi, i u kojoj njihovi životi vrijede više od zaštite
patrijarhata i porodičnih vrijednosti koje to nisu.
Aleksandra Petrić
Banja Luka,
15. X 2014.
(manjine.ba)
No comments:
Post a Comment