Fudbal je
dobro socijalno mazivo u fragmentizovanom postindustrijskom društvu. On
omogućava i najgorima i najglupljima da budu ponosni na sebe. Zato što pravi
transfer energije s ‘polubogova’, koji su stali nogom drugima za vrat i
sopstvene želje da se, makar kao deo jednog mističnog ‘mi’, bude na
slavodobitničkoj strani, ako je individualno to već tako teško.
Dakle, da
nije fudbala, trebalo bi ga izmisliti. On nemoćnima daje iluziju moći,
usamljenima osećanje da su deo nečega što ih prevazilazi i, naposletku,
pobedničkoj strani osigurava ono što se zove nacionalni ponos. Gde je granica
između hipertrofiranog ponosa i nacionalizma - niko ne zna. Ozbiljni ljudi
tvrde da je ima. Ja je ne vidim.
Sve ove
stvari su u dubokoj vezi sa našim identitetima, načinima na koji mi možemo
sebe, smrtne i male, doživeti kao deo kolektivne, besmrtne plazme. Naravno,
medijski i fudbalski biznis, globalizacija percepcije i profitabilnost
kolektivnih euforija uokviruju ovu sliku.
Još 2006.
kada je svetsko prvenstvo održano u Nemačkoj primetio sam da ovdašnji plebs sve
više javno i kolektivno pokazuje svoju nacionalnu pripadnost na ulicama, u
kafanama i na kolektivnim gledanjima fudbalskih utakmica.
Isto tako
znam da je 2008. pored mora nemačkih, po stambenim blokovima iskrslo i more
turskih zastava.
Tada sam
shvatio da je etnička većina propustila da etničkim manjinama napravi ponudu
kako da sebe svrstaju u ono ‘mi’. Kako da se Hasan oseti Nemcem i da, kada neko
od političara kaže ‘mi Nemci’ poveruje da je i on uključen u tu priču? Iako su pomaci
u ovom milenijumu nesumnjivi, pitanje još čeka na održivi politički odgovor.
Uprkos
sadašnjem etičkom šarenilu fudbalske reprezentacije, koja u odnosu na onu iz
1990. izgleda kao tim sakupljen ispod razrušene Vavilonske kule, i uprkos
evidentno opuštenijem odnosu Nemaca prema sopstvenom identitetu, skoro svako
ovde, bez obzira na pasoš, navija za svoje poreklo. To se, doduše, odvija u
miroljubivoj koegzistenciji i pošteno je reći da u Nemačkoj može svako istaći
svoju zastavu, neće mu se desiti neprijatnosti. Za razliku od nekih krajeva
južno od Save i Dunava, gde te kao protivničkog navijača mogu baciti niz
stepenice ili naprosto umlatiti.
Paravojne
trupe regrutovane na stadionima, koje sam u bivšoj Jugoslaviji posmatrao
izbliza krajem osamdesetih i početkom devedesetih, kada su mrzeli ali još nisu
obukli uniforme, naučile su me oprezu.
Fudbal je
način da inače i sasvim mirnim sugrađanima iskoči volovska žila na vratu, da im
u očima zacakli zrno ludila. Tamo gde je to zrno ludila više ugrađeno u
svakodnevicu, kao u Srbiji i okolini, žila na vratu je deo neugodne folklorne
baštine.
Ovde u
Nemačkoj se to trenutno dešava poslovično distanciranim nemačkim građanima,
kojima je, prema naučnim istraživanjima, da bi se osetili bezbedno, potrebna
skoro dvostruka fizička distanca od drugog ljudskog bića - u poređenju sa
južnoevropskim narodima. No, i ti tihi uredni ljudi su izgleda podložni
beslovesnom zbijanju u kolektiv te naprezanju vratnih žila. I oni, dakle,
funkcionišu po principu In trance we
trust. Samo što je razmak između transa i svakodnevice mnogo veći nego u
Srbiji.
Pri tom se
multikulturno šarenilo Nemačke u doba fudbalskog ludila u predgrađima pretvara
u takmičenje plebsa u veličini nacionalne zastave. Meni se čini, posmatrajući
kvartove u kojima se to dešava, da bi se mogla uspostaviti korelacija između
udaljenosti od resursa kao što su obrazovanje i kultura - i veličine istaknute
zastave. Što niži nivo u socijalnoj hijerarhiji, to veća zastava. Vlasnici boljih
automobila, recimo, svoj nacionalni ponos ističu tek navlačenjem zastavice na
retrovizore. Te navlake Nemci inače nazivaju ‘kondom’. Dakle, nacionalni ponos
može da stane u ‘prezervativ’ kod više srednje klase ili na desetak kvadratnih
metara fasade blokova u kojima stanuju socijalno ugroženiji slojevi. Fudbal
volšebnom alhemijom sve njih izmulja u nacionalnom mikseru. Tako nastaje ono ‘mi’,
koje usrećuje.
Godine 2006.
sam, inače, odbio poziv nemačkih prijatelja da zajedno u dvorištu sa komšijama
gledamo fudbal. Izgovora se ne sećam, ali mora da je bio loš jer su se nesuđeni
domaćini malo ljutnuli. Ovaj put, 2014, nisu me zvali. Neka nisu. Volim da
gledam fudbal sa kauča preko ruba neke knjige. Tako me uzbuđeni reporterov glas
upozori da se zbiva nešto važno. Retko propustim kada neki umetnik među
fizičkim radnicima napravi stakato driblingom i zablista.
A u
etno-trans se ne uživljavam. Kada hoću da proniknem u tananu dušu nekog naroda
onda slušam etno-džez.
(Priče iz rasejanja)
Dragoslav Dedović rođen je u Zemunu 1963, odrastao i studirao je
Bosni i Hercegovini. Objavio je niz pjesničkih knjiga, eseja i prevoda s njemačkog.
Nagrađivan je u Srbiji, BiH i Njemačkoj, prevođen na nekoliko jezika. Živi u
Kelnu.
No comments:
Post a Comment