Tuesday, August 30, 2022

Vladislav Bodnaruk - Toba: Prva ratna prica (1)

 - ili kako mi je moj pokojni prijatelj Mili, onako mrtav, sapasio zivot a da to nikad nije saznao -

U prvo vrijeme, mislilo se da ce rat zavrsiti za par dana! U vrh glave, mozda samo koju nedelju, a kad ono se oteglo, pa se vec i u zimu zaslo! Velim zimu, jer smo mislili trajat ce samo do proljeca, kad ono dodje i druga zima, pa i jos jedna ... a poslije nismo brojali!

Jebajiga! Oce ratovi i da potraju!

Moj komsija Drasko Budin i ja nismo bili podobni za vojsku. Svaki iz nekog svog razloga! Iako rodjeni banjalucanin, po ocu ili majci Slovenac  Drasko se vadio ko biva da slabo razumije srpski.

Bas jak razlog! Ja sam bio nesto iskreniji i rekao da necu, i ko ih jebe, pa nek kosta sta kosta!

Kako je krenulo to sto je krenulo, ostali smo i on i ja sami u svojim stanovima.

Zadnjim JAT- ovim avionom, za Beograd sa banjaluckog cupavog aerodroma odlazili su nasi najdrazi. Poneka suza u oku a 'oce to kod ljudi kad se rastaju ... poneko zauvijek!

A na radiju muzika, Rade i Ceca pjevaju onu pjesmu "Necu protiv Naroda svog" a meni se rijeci usadile u glavu, k'o da sam ih sam pisao! Sad, dobro, ne bih znao tako, ali osjecam na slican nacin. 

Pomalo zabrinut, Drasko iznenada upita: "Imas li sta para!?"

"Imam!"

"Uh super, ko ce onda danas od nas dvojice po ovoj zimi do Zenita po dvije sindikalne i par flasa benkovackog mutnog "belog" ... tj. onol'ko flasa kol'ko daju? Ocemo li opet par nepar !?"

"Nemoj me Drasko paliti uvijek na tu istu foru, matereti! Jebo te par-nepar! Nije mi jasno kako ti to brojis ali uvijek me nategnes! Dobro, znam, znam imam bolju zimsku opremu, zimske podgace plus merino duks plus skoro duplo tvojih godina ... idem ja i bez tog tvog par-nepar! Grehota bi bilo da te racija spopandrnja! A ti jos Slovenac!" rekoh to, vise kao za sebe.

"I ponesi moje babe mrezasti ceger." dobacuje Drasko.

"Jebo te babin mrezasti ceger, mogu i najlon kesu!"

"U ceger stane sto i ne mozes zamisliti ... uzmi ceger! I ne cvikaj ... nece racija po ovoj zimi! I njima se prkno stislo!" dodaje Drasko kroz smijeh. 

Jednom davno ja od svog rodjaka po Majci, Popa Nebojse za neki moj rodjendan dobio paket iz Cikaga a taj Cikago to je onaj u Americi. Unutra svega i svasta ... istina, na prvi pogled, vidljivo a i po mirisu, pa ovaj i smradu trulezi sa svih strana, to se sve pomalo nosalo po Americi. Al' sad jebajiga, nismo ni mi bili izbirljivi. Bilo bolje nego se silo u Trudbeniku! I jos Pop Nebojsa napisa, ovo je sve za mog "malog Batu". Te jos dodade da je karo (ovo karo nije prosto, nego se tako zove ta strafta na stofu, to kazem samo zato da poslje ne bude nekakvih jezika), dakle, karo-crveno crna vunom postavljena jakna samo za moju majku kad zimi stere ves na balkonu pa da nesto ne navuce na pluca ili okolo! A to pozadi te jakne nije kragna, nego ... zove se kapuljaca i jos napisa u tom pismu Majci  da je slucajno makazama ne otfikari. To, ta kupaljaca se natakari na glavusu, bas ono kad zatreba! Kad zastudi do jaja! Tu Pop Nebojsa napomenu da se ta spomenuta studen odnosi samo na muske, a gdje zenama zasatudi, veli on, tu se on najbolje ne snalazi! Valjda imaju i zene dje im zastudi, sad kako rece, ne bi spomilj'o kad zastudi sta im se smrzne, ovo ili ono, sta god vec zene imaju umjesto tih jaja!?

Ja mislim da je mislio na pi..u, ali nisam tada bio siguran!

Sve sto sam probao obuci bilo ili premaleno ili jos manje a karo jakna bas do zemlje. Meni k'o slafrok! A kad se odraslo, karo jakna legla k'o salivena, jedino te dominantne crvene, karo sare nisu bile bas popularne u Banjalucu. Valjda da te ne provale da si peder ili sta li!? Tako ja to nisam ni nos'o! Ali sacuv'o, k'o neku uspomenu na Popa Nebojsu i moju Majku! Kako je zimi u Boriku i inace zestoko hladno, posebno kad oko desetke iskljuce centralno grijanje ... u ratno doba bez struje i grijanje jos sto puta hladnije! Karo jaknu nisam skid'o sa sebe. A kapuljaca na glavusu, samo kad idem na spavanje! Ususkam se, bezbeli!

Da sam i pomislio da izadjem u sred rata u njoj, garant bi me svaki cestit Srbin odmah ubio, o Seseljovcima i da ne govorim! Arkanovci mi be garant odmah ... naguzili, sto zbog imena sto zbog jakne! Jebajiga, nije ni do njih ni do mene ... takva jakna!

(Nastavice se)

No comments:

Post a Comment