Instalacija
Mladena Miljanovića koja je svojevrsna analogija čuvenog triptiha, uspješno
dočarava ne samo krizu ukusa nego i destrukciju svijesti u današnjoj BiH.
Njegov triptih izrađen je na uglačanim mramornim pločama, na materijalu koji se
ne štedi na ovdašnjim grobljima. A ova sve više postaju galerije neskromnosti i
neukusa. Iz želje da se pokojnik idealizira, i kao takav preda zagrobnom životu,
javlja se novi trend ukrašavanja 'vječnih kuća'. Dominantna populistička
kultura diktira izbor ilustracija koje na neki način nastavljaju oproštajni
govor nad otvorenim grobom. U svom triptihu 'Vrt uživanja' Miljanović koristi
motive koje je 'pokupio' sa ovakvih savremenih 'mramorova' uzduž i poprijeko
cijele BiH. Ne čudi što je rad majstorski realiziran jer Miljanović se prije
upisa na banjalučku Akademiju (gdje je sada profesor) profesionalno bavio
iscrtavanjem nadgrobnih ploča. 'O
mrtvima samo dobro' nesvjesni je moto kada se po memoriji prebiru slike
pokojnika. Tako je Mladen Miljanović sačinio kolaž pojedinačnih užitaka koji
sugeriraju krizu morala. Baš kao kod Boša prije pola milenija.
Internacionalna karijera
Miljanovića dokaz je da i u ova krizna vremena Bosna i Hercegovina ne
oskudijeva s talentima. Oslonac na jedinstvenog Boša je vrlo inteligentan, jer
poznate su Bošove slike sa alegorijama muke, strijepnje, zlobe, grijeha i kazne.
Jezoviti su to prizori s kojima Balkan ni danas ne oskudijeva.
Mladen Miljanović (Zenica,
1981.) nije nepoznat umjetnik, već je izlagao u mnogim svjetskim centrima, od
Beča do Njujorka, ali s Vrtom uživanja je postao reprezentativac. Naime, na
prošlom Bijenalu u Veneciji, najvećoj svjetskoj smotri umjetnosti, predstavljao je BiH. Nije
baznačajno što se vratio sa pregrštom pohvala ali iz lokalne vizure čini se
mnogo značajnijim što je ovom konceptu prethodio (najzad) jedan razuman međuentitetski
dogovor da jedan umjetnik predstavlja cijelu BiH. A tako bi trebalo biti i za
dvije godine - umjetnost iz drugog entiteta.
Nakon Venecije i predstavljanja banjalučkoj i sarajevskoj publici 'Vrt
uživanja' će nastaviti svoj život u više svjetskih galerija.
Mladen Miljanović se u Veneciji predstavio i jednim video uratkom
'Dopadljiva harmonija apsurda': fiksno postavljena kamera registruje ulazak u
kadar i sviranje članova Banjalučke filharmonije. A pri tome istovremeno svaki
pojedinac svira svoju omiljenu melodiju. Poruka? Možda: individualnost je iznad
kolektiva, a možda predstava multietničnosti ili multikulturalnosti BiH? Ili pak
da disharmonija ne može biti ambijent za slogu?
Mario
No comments:
Post a Comment