Saturday, October 03, 2015

Svetislav Basara: Bodljikava Evropa


Došlo zadnje vreme! Ne može se čovek više osloniti ni na poslovičnu pouzdanu nemačku tehniku i legendarno nemačko poslovno poštenje. I Nemci se pod starost odali trangefrangeraju. Včjom sad bylo djelo? Čuveni Folksvagen - firma koja u Srbiji uživa ogroman ugled, a čiji je jedan model, golf, vlažni san svakog srpskog domaćina (ali i džulova) razočaranog u ladu - nešto muljao ispod žita, petljao nešto sa softverom ne bi li famoznu emisiju otrovnih gasova prikazao mnogo manjom nego što jeste, neko to provalio, pukla bruka, a pući će tu, bogme, još štošta. Pominju se tu neke milijarde, bankrot, opšti belaj, štono se kaže.
Ali ako je auto-industrija osramotila Nemačku, industrija bodljikave žice joj je osvetlala obraz. Kakva bodljikava žica? Šta to pričam?
Polako! Pročitah pre dva-tri dana da svetski poznati proizvođač bodljikave žice i slične metalne galanterije -zaboravio sam mu ime, grešna mi duša, a mrzi me da brljam po internetu - sa indignacijom odbio da mađarskoj vladi isporuči ne znam ni ja koliko koturova svog bodljikavog proizvoda (vrednost posla nisam zaboravio: 700.000 evra) sa pismenim obrazloženjem da „njihova žica služi ograđivanju stoke, a ne ljudi". Dobro, de, snaći će se već nekako mađarska vlada - bar je bodljikavu žicu lako naći - ali postupak nemačke firme zaslužuje svaku pohvalu. Bodljikava firma je dokazala da nije sve u profitu. Tehnološki napredni Folksvagen bi mogao da se ugleda na svog low-tech zemljaka i brata.
Hh! Bodljikavi automobil - istovremeno i prevozno sredstvo i zaštitna ograda protiv migranata - to uopšte nije loša ideja, a u dodatnoj opremi umesto onog fluorescentnog prsluka - kožne gaće, eto ti vozila budućnosti; šteta prava što nemam poslovnog duha, neko će mi maznuti ideju, samo sačekajte sajam automobila 2017.
Dosta je bilo ćeranja komendije. Idemo u moju kafanicu, mesto tradicionalno ogrezlo u evroskepticizam, ali - što je znakovito - poslednjih dana vrlo uzdržano u osipanju drvlja i kamenja na domicilni kontinent. Šta, dakle, kažu stalni kafanicini gosti? Eh, šta. Budući da ih najmanje polovina poseduje golf (starije modele, nažalost), nekako su se pokunjili, kao da su izgubili dojučerašnju veru u Folksvagen. Kažu isto ono što sam na početku rekao - Zadnje vreme. Ako je Folksvagen spao na tako niske grane - takođe kažu - šta onda očekivati od fijata, dačije, škode i ostalih sitnih auto-moto riba pljuckavica. Gotovo da sam bio ponosan na moju astru, sirotinjski, iskrpljen ali čist nemački auto (doduše sa japanskim (korejskim?) motorom koji ne krije otrovnost svojih izduvnih gasova. Nego, da ne prekardašim - šta još kažu stalni kafanicini gosti? Biće, kažu, rata. Kad ga nije bilo, pobratimi, kad ga nije bilo.


(danas)

No comments:

Post a Comment