JAMES
DOUGLAS MORRISON
08.12.1943-03.07.1971.
Džim Morison, pravim imenim Džejms Daglas
Morison rođen je 8.decembra 1943. godine u Melburnu, Florida.
Završio je višu Džordž Vašington školi u
Virdžiniji. 1964. godine na UCLA univerzitetu upoznao je klaviristu Reja
Manzareka, kome je 1965. pročitao tekst svoje pjesme “Moonlight Drive“.
Impresioniran, Rej mu je jednostavno predložio: „Hajde da napravimo rokenrol bend„, na šta je Morison odgovorio: „ Da, hajde da
napravimo rokenrol bend i zaradimo milione dolara“. Najprije im se pridružio
bubnjar Džon Densmor, a za njim i gitarista Robi Kriger.
I tako se otvoriše „Nebeska vrata“.
Džim Morison je oduvjek htjeo da ga ostali
shvataju kao čovjeka i pjesnika, a oni su ga shvatali kao zvijezdu, seks-simbol, vođu jedne
generacije, duhovnika, vrhunskog glumca, buntovnika s razlogom ...
Bio je briljantan u svojoj inteligenciji,
hrabar u svojoj iskrenosti i neukrotiv u svojoj prirodnosti.
Kad je čuo za smrt svoje prijateljice Dženis
Džoplin, nasuo je piće ljudima oko sebe i rekao : „Prvo Hendriks, pa Dženis.
Pijete sa slijedećim sa spiska“.
I trećeg jula 1971. godine njegova žena Pamela
našla ga je mrtvog u kadi.
„Imao je osmijeh na licu, pa sam u prvom
momentu pomislila da se šali“. Policija nije napravila uviđaj, autopsije takođe
nije bilo. U umrlici stoji da je umro od srčanog udara.
Skromno je sahranjen na pariskom groblju Per
Lašez. Na nadgrobnoj ploči je urezano – „Džejms Daglas Morison – pjesnik“.
Duh
indijanskog vrača
Omiljena Džimova priča koju je voljeo da priča
naokolo bila je o duhu starog indijanskog šamana (vrača).
Navodno, kao sasvim mali, vozeći se s
roditeljima prašnjavim američkim drumom, naišao je na krvav prizor. Kamion pun
Indijanaca doživio je nesreću i krvava tijela ležala su svud naokolo. Tada je
duh umirućeg šamana uskočio u Morisonovo tijelo. Niko iz familije nikad nije
potvrdio Džimijevu priču, ali se on čvrsto držao toga i sugestivno navodio detalje da su mnogi, uključujući i
novinare, povjerovali u ovu bizarnu priču. Džim se toliko uživio u ulogu da je
nosio indijanski končo pojas i ogrlice, a na sceni izvodio korake indijanskog
ritualnog plesa.
Rej Manzarek se sa osmijehom prisjeća:
"Naravno da je priča bila sranje, ali je
istovremeno bila i fenomenalna! Kad ti neko ispriča tako otkačeno sjajnu priču,
nikad mu nećeš reći: "Ala lažeš!" Pa naravno da laže - on je umjetnik! To
je posao umjetnika – da izmišlja priče, a Džim je bio umjetnik."
Morison je često isticao svoj sindrom podvojene
ličnosti. Pored vrača, javljali su se povremeno i drugi karakteri.
Manzarek tu praska u smijeh:
"Ma daj molim te. U stvari ipak su u njemu
postojale dvije osobe. Najveći seronja na svijetu i najdivniji momak koga sam
ikad upoznao."
Manzarek, čini se, griješi. Morison je ipak bio opsjednut svojim ličnim demonima, strahovima i čežnjama koji su ga gurali ka
samouništavanju alkoholom i drogom. Za manje od tri godine ti, nazovimo ih
demoni, uspjeli su da od najzgodnijeg rokenrol momka svih vremena i pjesnika
univerzalnih rima naprave debelu i bradatu olupinu.
Pjesnik u njemu je izgubio bitku sa rokenrol
zvijezdom koja je glumila život po kliširanom rok scenariju.
Za naredni mjesec preporučujem Džona Lenona i
album „Rock 'N' Roll“.
S poštovanjem, Little Sule.
No comments:
Post a Comment