Monday, November 25, 2013

" Panta rei"


Neki ljudi su vrlo bukvalno shvatili Heraklovu filozofiju definisanu u samo dvije rijeci,
"Panta rei" iliti : "Sve tece - sve se mijenja!" pa ni ne shvatajuci sta je to taj filozof htio reci ili cak ni ne znajuci za njega i njegovu filozofiju , oni neprestano mijenjaju ISTORIJU. A posto je "Istorija uciteljica zivota" , znaci i uciteljica nam se mijenja prema potrebama tih "nekih ljudi".

Evo, jedan medju njima je i Rados Bajic, nekada glumac koji se proslavio igrajuci uloge hrabrih patriota partizana, a sada , kad su se prilike malo promijenile, dosla demokratija, pa svaka budala moze biti i istoricar, on shvatio da je doslo i njegovo vrijeme da se pozabavi svojim djedovima i izmijeni ulogu koju su imali u drugom svjetskom ratu. Shvatio da je doslo i njegovo vrijeme da malo izmijeni istoriju.

Jos prosle godine smo od nasih dobrih prijatelja iz Srbije, zaista dobrih ljudi, culi da Rados sprema novu seriju u kojoj ce dokazati da je istina o cetnicima drugacija nego sto smo mi to ucili, nego sto je prikazivana u partizanskim filmovima ( u kojima je nekada isti taj Rados bio glavni junak - partizan). Bio sam pomalo razocaran time da ti  moji prijatelji, koje zaista cijenim kao normalne ljude, mogu tako nesto govoriti. Kasnije, nakon sto sam malo razmislio, zakljucio sam da su oni  iako na izvoru informacija , za razliku od mene, zapravo na izvoru dezinformacija, pod uticajem tipicne propagande. Oni ni ne shvataju da je taj Rados samo pion, koji kupi svoj dio kajmaka na prekrajanju istorije. Kako god je nekada punio dzepove i sticao slavu igrajuci u partizanskim filmovima, on sada radi to isto u filmovima u kojima prekrajajuci istoriju afirmise cetnistvo.

Rekao sam svojim prijateljima otprilike to da je mene istorija i u srednjoskolskom uzrastu interesovala i da sam je ucio da bih nesto naucio. Neki drugi, moji drugovi iz tih dana, ucili su samo one lekcije istorije za koje su pretpostavili da ce biti pitani. Kako su oni to pretpostavljali nikada nisam dokucio, ali su oni te lekcije deklamovali na pamet. Sve ostalo, bilo im je potpuna nepoznanica koja ih nije ni interesovala.Siguran sam da i Rados u tom uzrastu nije mario za istoriju, niti njega istorija i sada zanima. Uprkos njegovim nastojanjima, i uprkos nastojanjima svih onih koji sada prekrajaju razne istorije, ja ostajem kod one koju sam naucio i za koju sam na vrijeme dobio mnostvo dokaza u koje sam nekada  i u koje i sada vjerujem. Mene ne interesuje da li je neko zbog stida nosio svoj biljeg citavog zivota pa ga sada pokusava skinuti ili oprati , niti me interesuju ni oni koji svoje vjerovanje demonstriraju na fudbalskim utakmicama. Ja znam da novi most na Neretvi u Mostaru nije ni ljepsi ni stariji od onog staroga, niti ce Ferhadija kad je zavrse biti ljepsa i starija. Znam samo da je rusenje i jednog i drugog spomenika i kasnija izgradnja ljepsih i starijih,  posljedica politike djaka koji niti su ikada marili za istorijom niti za Heraklom i njegovom filozofijom. Te nekadasnje djake, sada odrasle ljude, ni istorija niti istina ne interesuje ni sada. Njihovi licni interesi, da se dodvoravanjem onima koji ce ih u datom zivotnom momentu placati, da se dodvore nacionalizmom napaljenoj rulji, su i iznad istine i iznad (h)istorije.

No comments:

Post a Comment