Bila sam na čitanju dokumentarne drame
„Sedam“ u Banjaluci, u Gradskom pozorištu Jazavac. Darija Buzaković, Besima
Borić, Tanja Miletić Oručević, Vesna Andree Zaimović, Amna Popovac, Kristina
Ljevak i Selma Spahić, sedam meni poznatih i nepoznatih žena iz Bosne i
Hercegovine su nešto više od šezdeset minuta živjele živote Feride Azizi iz
Avganistana, Hafsat Abiole iz Nigerije, Anabele de Leon iz Gvatemale, Mu Sochua
iz Kambodže, Inez Mccormack iz Sjeverne Irske, Marine Pisklakove-Parker iz
Rusije i Mukhtar Mai iz Pakistana. Sedam dramskih spisateljica su na osnovu
intervjua dokumentovanih 2007. godine omogućile da priče ovih žena kroz dramski
tekst čuju žene i muškarci širom svijeta, kažu do sada oko dvadesetak hiljada
ljudi.
Sedam žena iz Bosne i Hercegovine
ispričale su nasilje koje su doživjele i preživjele ove druge žene. Govorile su
o njihovom osjećaju bespomoćnosti, u situacijama kada nisu mogle da zaštite
sebe i da pomognu drugim ženama ili kada su im pomagale rizikujući da ih sutra
neće biti. Priče su teške i grizu, jer govore o apsurdima života žena širom
svijeta u ograničenjima i zabranama, u ratovima koje nisu započele, koje ne
vode, i od kojih ne mogu pobjeći. Govore o nasilju koje žene ne prepoznaju,
kojeg se stide i kojem se ne mogu same oduprijeti…Priče su i optimistične, jer
govore o sigurnim ženskim prostorima u kojima su žene spremne pomoći jedne
drugima, zaboraviti na rasne, religijske, klasne, dobne, polne, i sve druge
razlike, kako bi živjele svoje vlastite a ne tuđe izbore.
Iz priča ovih žena govore i žene i
muškarci, čuju se glasno, a isto tako glasno ćute.
Oduševila me činjenica da je sala
Gradskog pozorišta Jazavac u Banjaluci bila puna, i da je u njoj bio gotovo
podjednak broj muškaraca i žena. Nadam se da je isto tako bilo i u Sarajevu i
Mostaru. To ne znam, to mi morate reći vi koji ste, nadam se, bili tamo. Čini
mi se ne tako davno vrijeme u kojem su događaji poput ovog okupljali isključivo
žene koje su prepoznavale važnost javnog govora o nasilju prema ženama i drugim
oblicima kršenja ženskih ljudskih prava. Dobro je da su priče ovih sedam žena
mnogo više od tišine, nečeg što je samo njihovo, lično. Da su kroz svjedočenje,
dokumentovanje, prenositeljice izvan glumačke fikcije i publiku iskoračile iz
konteksta ženskog ličnog, privatnog i povjerljivog i prešle u javni prostor
koji traži osudu nasilja prema ženama i kršenja ženskih ljudskih prava, kao i
aktivno djelovanje.
Priče žena iz Avganistana, Nigerije,
Gvatemale, Kambodže, Sjeverne Irske, Rusije i Pakistana su gotovo identične
pričama žena koje žive oko vas, u vama, i sa vama. Razlikuju se samo po ličnim
imenima i gradovima u kojima borave i iz kojih dolaze. Kičma žene isto puca od
batina i drugdje u svijetu i u Bosni i Hercegovini. I kad ne zna da čita i
piše, žena je isto nepismena gdje god da se nalazi. I kod nas male žene i
muškarci svakodnevno uče rat i on ne prestaje da traje, dok god živimo sa
čvrsto zatvorenim ustima, očima i ušima i dozvoljavamo likovanje nad tišinom koju
proizvodimo.
Zbog toga je važno da dokumentarna drama
„Sedam“ nastavi da živi u Bosni i Hercegovini. I da se čita van sarajevskih,
mostarskih i banjalučkih centrala. Da je čuju i žene i muškarci koji je, gotovo
sigurno, neće doživjeti mojim ušima.
Nekima će ona možda biti besmislena i
daleka, a neki će nesumnjivo u modricama, plemenima, i osjećaju običajnog i
društveno prihvaćenog prava na nasilje koje trpe ili kojim govore prepoznati
vlastita lica.
I odlučiće da je dosta.
(Manjine.ba)
No comments:
Post a Comment