(''Ljeto'',
Albera Kamija)
Ljeto je iza nas, već je prošlo i
dosta dana jeseni , a ja propuštam da nešto kažem o zbirci eseja Albera Kamija
koja me odavno oduševljava. Jer ''Ljeto'' je -
ljeto Kamijevog stvaralaštva.
Novembar je i vijest da je prošlo
sto ljeta od rođenja Albera Kamija koristim kao povod da već jednom napišem
nešto što odavno želim.
Baš sada, kada je uz mene roman
Žarka Lauševića, (''Druga knjiga'' - dnevnik jedne robije), knjiga koju čitam
vrvi pitanjima i dilemama u Kamijevom maniru… još jedan razlog da podsjetim
na pisca koji je obilježio evropsku
književnost prošlog stoljeća..
Alber Kami je intelektualac koji je
reprezentativno označio filozofsku i
umjetničku misao jednog vremena. Iz srednjoškolske lektire svježi su nam
''Stranac'', kratki roman o čovjeku i besmislu kao i ''Kuga'' koja je metafora
svih nevolja koje snalaze čovječanstvo... A pamti se i po mnogim dramskim
tekstovima, nekada nezaobilaznim u repertoaru
avangardnih pozorišta, te meni posebno dragim, kasnije otkrivenim, esejima.
Rani gubitak oca, požrtvovnost
majke u želji da sinu obezbjedi normalan život i školovanje... ukratko teško
djetinjstvo prethodi Kamijevom studiju filozofije u Oranu koji je sa
mediteranskim departmanima Alžira tada pripadao Francuskoj. Prihvatao se
različitih poslova da bi obezbijedio sredstva za studije, a tuberkuloza ga je
zaustavila u daljem akademskom napredovanju. Još kao student piše, prevodi,
postavlja pozorišne komade, glumi... U društvu sa mladim intelektualcima brani
svoje ideje koje počivaju na svijesti o tragici čovjeka tog vremena. U Drugom
svjetskom ratu aktivan je u Pokretu otpora.
Nobelovu nagradu za književnost
primio je 1957. godine. Tom prilikom se apostrofira esej ''Razmišljanja o
giljotini'', jedan od najznačajnijih ikad napisanih tekstova u borbi protiv
smrtne kazne u kome Kami kaže da ''ni u srcima ljudi, ni u prirodi društva neće
biti stabilnog mira do onog trenutka kada smrtna kazna bude van zakona".
Da bi razradio osnovnu ideju svog
Stranca, Kami piše filozofski esej o apsurdu -''Mit o Sizifu''. Analizirajući
osjećaj apsurda uvjeren je da se njegovo
rješenje ne može tražiti u samom čovjeku. Rješenje apsurdnog stanja nalazi u
revoltu koji omogućava čovjeku da život proživi dostojanstveno. Kao simbol
čovjekovog revolta protiv njegove sudbine Kami promoviše lik Prometeja (esej
''Prometej u paklu''). Za izlaz iz
beznađa apsurda Kamijeva misao vodi u akciju, u pobunu, korisnu za čovjeka. A
revoltom se izražava kolektivna svijest i, parafrazirajući Dekarta, Kami
zaključuje: ''Pobunjujem se, dakle, mi postojimo! ''
Prometej i Sizif su dva simbola koja vode rješenjima tako da
''ideju revolta može pratiti i uzajamno razumijevanje i solidarnost'',
naprimjer. A daljim analizama u svojim esejima Kami dolazi do ljepote, do ideja koje su nastale u mediteranskom
podneblju, a prije svega u klasičnoj Grčkoj... analizom revolta dolazi do
umjetnosti kao njegovom posljednjom perspektivom. ..
''... A ipak priroda je još uvijek
tu. Ona suprotstavlja svoja mirna neba, i svoje razloge, ludilu ljudi. Ali Grci
nikad nisu rekli da granica nikad ne može biti prekoračena, ona postoji i onaj
ko se usudi da je prekorači biva kažnjen bez milosti. Ništa u današnjoj
istoriji to ne može poreći.
I istorijski duh i umjetnost hoće
da izmijene svijet. Ali umjetnik, po nekoj obavezi svoje prirode, poznaje
sopstvene granice, dok ih istorijski duh ne poznaje. Zato je kraj ovog drugog
tiranija, dok je strast onog prvog sloboda. Svi oni koji se bore za slobodu,
bore se u krajnjoj liniji za ljepotu... '' (esej ''Jelenino progonstvo'')
Estetski ciljevi za Kamija imaju
težinu revolta: ''puna afirmacija revolta je u pravom stvaranju, ona je u
umjetnosti''.
U sadašnjoj plimi apsurda osjećam
da još uvijek treba čitati Albera Kamija i da svijet vapi za reafirmacijom
njegovog djela. I njegovih sljedbenika.
(Ne doživjevši ni pedeset godina
života, Aber Kami je poginuo u automobilu koji je vozio njegov izdavač, čuveni
Mišel Galimar. Apsurdno.)
Ljilja M.
No comments:
Post a Comment