Jedan zanimljiv događaj, koji se zbio
na periferiji Banjaluke potkraj Prvog svjetskog rata, kojeg je obradio
nepoznati autor u listu "Čičak", više je od anegdote. To je
zanimljiva priča sa šaljivim završetkom. Po svemu sudeći u vrijeme objavljivanja
bio je živ glavni akter događaja, pa je iz razumljivih razloga oslovljen s
"gazda M." ali je dato još nekoliko podataka za lako prepoznavanje,
kao: "stanuje na periferiji varoši. On je Srbin, a žena mu je Švabica. Kao
vrlo pobožan, udesio je kod kuće jednu naročitu sobu, gdje se Bogu molio. A
molio se dnevno dva puta: u jutro, prije nego bi pošao na pazar i kad bi se
večerom kući vratio". S obzirom da je autor za suprugu gazda M.
upotrijebio nadimak "Švabica", moram skrenuti pažnju da je poznati
istražitelj banjalučke istorije, profesor Stojan Bijelić, polovinom tridesetih
dao - objavio, vrlo zanimljivo objašnjenje, prema kojem su banjalučki Srbi za
vrijeme vladavine Austro-Ugarske u ovim krajevima, nazivali i Srbe iz ove
monarhije imenom "Švaba", a analogno tome i Srpkinje iz tih krajeva
"Švabicama" (imali su pripominje S. Bijelić, posebne nazive i za Srbe
iz drugih područja, pa su tako nazivali Srbina iz Srbije -
"Bugarašem", iz Makedonije "Cincarom", a iz Sandžaka
"Arnautom").
U spomenutoj priči autor je na početku
dao do znanja da se u kući gazde M. sve odvijalo po tačno utvrđenom dnevnom
redu. "Kad bi u večer čula domaćica, da je ušao (misli na gazdu M.) u sobu
da se Bogu moli, iznijela bi na sto večeru.
Tako jedne večeri čuje domaćica bat po
basamacima i da su se vrata od bogomolje otvorila. Postavila je odmah večeru, i
sama sjela, uzela nož i viljušku, i čeka.
Čekala je i dugo čekala, ali gazde
nema na večeru. Sluti žena, da mu se nije danas kakav belaj dogodio, pa se radi
toga duže moli Bogu. Unajpošlje obuze je i dosada i sumnja, pa pođe u sobu. Ona
na vrata, kad unutra soldat zagrlio najskupocjenije sobne stvari i hoće da
pobjegne. Domaćica bila kuražna, pa poleti na vojnika i uhvati ga čvrsto za
kabanicu. Vidje soldat, da se ona ne šali, te se teškom mukom nekako vješto,
izvuče iz kabanice i skoči kroz prozor na ulicu.
Nije ni došla k sebi od straha i
uzrujanosti, eto i domaćina, ona mu sve ispriča potanko što je bilo, i da ga
bolje uvjeri, pokaza mu kabanicu. Gazda je uze u svoje ruke i poče je
razgledati.
- Pusti je sada - reče domaćica -
dobro smo prošli.
-Ja, 'dobro smo prošli'? - A, znaš li
ti, ženo, da je taj isti vojnik preda me iskočio sa prozora, mlatnuo me nečim
po glavi i iz džepa mi izvadio sav današnji pazar, preko tri hiljade kruna. A
sada ti hoćeš da još kažem 'dobro smo prošli'!
Te se večeri gazda nije Bogu molio,
nije večerao, niti je okom trenuo. Najviše ga je ljutilo, što se domaćica
istrčala, pa rekla: dobro smo prošli. Mislio je: ako dalje ovako 'dobro prođe',
za osam sam dana prosjak."
Iz knjige Aleksandra Ravlića 'Banjalučke zgode i
anegdote'
No comments:
Post a Comment