Nenad Kecmanović,
nekadašnji dekan sarajevskog Fakulteta političkih nauka i kratkotrajni ratni
član Predsjedništva BiH, dao je Oslobođenju opsežan intervju čija je suština
objašnjenje njegove političke transformacije od Srbina koji je podržavao
građansko-multietnički koncept BiH proklamovan u Sarajevu ‘92 do jednog od
glavnih zagovornika samostalnosti Republike Srpske.
“Srpski
kadrovi su ili smijenjeni ili su se, okruženi nepovjerenjem, sami povukli.
Sumnjičeni su i zašto su ostali i tretirani su kao prikriveni neprijatelji,
koji skrivaju oružje, daju signale artiljeriji sa brda i sl. pa su
maltretirani, privođeni, pljačkani, izbacivani iz stanova, zatvarani u privatne
zatvore, ponižavani, prebijani, a mnogi su završili u Kazanima”, navodi
Kecmanović svoje razloge čiju djelomičnu istinitost može potvrditi i autor ovog
teksta koji je kao dječak od 9 godina bio svjedok maltretiranja i zastrašivanja
vlastite porodice, kojoj je, kao i mnogobrojnim komšijama i prijateljima
“pogrešne” etničke pripadnosti, jasno stavljeno do znanja, da su, unatoč
deklarativnim zalaganjima za multietničnost, u novom sistemu nepoželjni, ili, u
najboljem slučaju, građani drugog reda. Jednom će neko, valjda, ozbiljno,
postaviti pitanje zbog čega jednoetničke stranke naprosto ne mogu graditi
višeetničke države i to je jedna od mnogobrojnih tabu tema o kojoj će se u
Sarajevu svakako morati ozbiljnije raspravljati kada za to sazriju politički
uslovi, jer to svakako još uvijek nisu. Pa ipak, sa Kecmanovićem postoji drugi
problem, a to je svakako namjerna nedorečenost i dvoličnost koja je suština
svake nacionalističke politike, bila ona brutalno transparentna ili mimikrirana
slatkorječivošću liberalne malograđanštine.
“Zato
je, hvala Bogu, stvorena alternativa – Republika Srpska”, kaže nekadašnji dekan
FPN-a bez ikakvog ustezanja ili kritičnosti prema toj “bogomdanoj” političkoj
tvorevini. Ako podsjetimo da je suština svake nacionalističke ideologije
odbrana novca, privilegija i ekonomskih interesa određene elite, onda ne
trebamo trošiti prostor za objašnjenje zbog čega je dvolična i po potrebi
krvoločna. Ipak, neophodno je ukazivati na primjere te dvoličnosti kako bi se
ukazalo na tu suštinu. Ukoliko je uvaženi akademik Kecmanović bio užasnut
“maltretiranjem, pljačkanjem, izbacivanjem iz stanova i ubijanjem”, zbog čega onda
s tolikom dozom poštivanja govori o svojim prijateljima Ekmečiću, Leovacu,
Koljeviću, Maksimoviću, Buhi i drugima koji su nesumnjivo saučestvovali u
sprovođenju planova “etničkog razdvajanja” Srba i nesrba, masovnih ratnih
zločina i zločina protiv čovječnosti koji su kulminirali genocidnim uništenjem
bošnjačkih muškaraca i dječaka u Srebrenici 1995?
Kako
je moguće da, uz to zgražanje, podržava aktuelnu Vladu RS-a koja sistematski
ponižava žrtve politika svojih prethodnika i izruguje se preživjelim članovima
njihovih porodica? Zar oni koji su imali tu nesreću da na teritorijama “koje su
Srbi smatrali svojim” (Biljana Plavšić), ‘92, nisu ljudska bića? Zar u
profesora Kecmanovića njihova patnja ne evocira “nezaboravno ružne” uspomene,
barem kao iz perioda kada je, razočaran jednoetničkom politikom Alije
Izetbegovića napustio Sarajevo? Odgovor nam daje sam Kecmanović: ne evocira! Za
njega to “samo po sebi nije ništa neobično”, jer je i u Banjaluci manje
Bošnjaka, a Hrvati dominiraju Mostarom. Radilo se, dakle, o “prirodnom” procesu
i on se u njemu dobro snašao.
Kecmanović, dakle, jasno priznaje da je pristao
uz jedan monstruozan koncept, onaj nad kojim se, kada je u pitanju Sarajevo,
toliko zgražava. U tom pravcu ide svakako i njegova parodija ZAVNOBiH-a. Evocirajući
uspomenu na svoga dedu-strica, Vojislava Kecmanovića – Đedu, Vladimir
Kecmanović je upozorio da ga iz Sarajeva često “podsjećaju na porodičnu
tradiciju vezanu za identitet BiH, jer je tobože u kontradikciji sa mojim
zalaganjem za Republiku Srpsku. Kao da se Đedo zalagao za BiH po receptu Alije
Izetbegovića, Harisa Silajdžića i Mustafe Cerića ‘iz koje Srbi mogu da odu sa
zavežljajem’, ako im smeta bošnjačka dominacija. Parola ZAVNOBiH-a glasi da je
‘BiH i srpska i hrvatska i muslimanska’, a ne da je samo muslimanska.” Nema
nikakve sumnje da se NOP nije borio za BiH po receptu Izetbegovića, Silajdžića
i Cerića, ali se jednako tako nije borio za entitet iz kojeg bi svi kojima
smeta srpska dominacija otišli sa zavežljajem, ako prije toga nisu obilježeni bijelom
trakom i likvidirani u koncentracionom logoru. Teško da se radilo o tekovinama
Zemaljskog antifašističkog vijeća. U konačnici, nepobitno je da i Sarajevo
krije mnoge mračne tajne i da se u njemu ispredaju mnoge dvolične
nacionalističke mitologije. Pa ipak, njih se ne može kritikovati sa pozicija
nacionalističke dvoličnosti, pozicije Nenada Kecmanovića.
(Iz magazina Dani)
(Iz magazina Dani)
No comments:
Post a Comment