Erik Klepton je kao klinac na sve ploče kojih bi se
dokopao ispisivao „rokenrol vuče korijene od bluza“. I naravno, bio je u pravu.
Dakle, jedan od mojih junaka je već u ranoj mladosti shvatio istinu, dok je
meni za to trebalo bar 30 godina slušanja ove „đavolske muzike“.
Ustalom, ogromna je i kao univerzum velika razlika
između „gitarskog boga“ i Little Suleta. Ovo sve govorim iz jednog prostog
razloga − jer smatram da moja generacija ne može tražiti svoje junake u
likovima kao što su Robert Džonson, Soni Boj Viliamson, Elmor Džems, Vili
McTel, T-Bon Volker, Ledbeli ili Nina Simone itd. i svim ostalim
delta-bluzerima, već u crncima koji su otišli u Čikago i gitaru uključili u
jebenu struju, kao što su BB King, Hovlin Volf, Madi Woters, Džon Li Huker,
Albert i Fredi King. Čak su i ovi crnci prestari i arhaični za mene i nekako „roditeljski“ izgledaju prema
ljudima za koje ja smatram da su moji bluz-junaci.
Moji bluz junaci su: Erik Klepton, Stiv Vinvud, Boni
Rajt, Toni Džo Vajt, Džon Meil, Robert Krej, Badi Gaj, Majk Blunfild, Al Kuper,
Li Majkls, Kris Farlou, Roben Ford, braća Alman, Džimi Hendriks, ili
ovovremenski Voren Hejns i Derek Traks, ili Robert Rendolf.
(Junaci mojih junaka ne mogu biti i moji junaci,
previše su bajati. Ja sam odrastao uz Bitlse i Stonse. To ne znači da ih ne
cijenim i ne poštujem. Naprotiv, oni su tvorci svega i ja sam im do neba
zahvalan )
Isto tako, mislim da se muzička karijera svakog
istinskog rokera obavezno završava u bluz-fazonu. Da bi čovjek došao do te
faze, on mora puno muzike preslušati i puno legendi pročitati, a Boga mi i
doživjeti. I na kraju, što je i najvažnije, čovjek mora biti buntovnik u srcu
jer bez buntovništva ni rokenrol ni bluz nemaju smisla.
Za klinca od 20 godina koji tvrdi da obožava
delta-bluz i da mu je životni i muzički idol Robert Džonson ja lično smatram da
se folira i laže ili je toliko natprosječno inteligentan i nadaren da se to
graniči sa ludilom. Ja čak i nekim ljudima iz mog okruženja koji se kunu u
Roberta Džonsona puno ne vjerujem, mada postoje i časni izuzeci.
„Bluz je kad se dobar čovjek osjeća loše“. Kako se
klinac od 20 godina ili neki pomodarac mogu osjećati toliko loše da im je kao
prijeki lijek potreban Robert Džonson, kad se zna da je dobri stari Džonson bio
lutalica, kurvar bez premca, alkoholičar i narkoman, a oni su od svega tog
jedino gledali film „Crossroads“? Uvijek me je interesovalo kako ljudi mogu
samo iz fola sjediti i slušati dvadestominutnu verziju teme „Stormy Monday“.
Ne pišem ja ovo da bih ispao pametan, već iz razloga
što neki bezvezni likovi pokušavaju da upropaste jednu od najvećih, ma kakav
jednu od najvećih, najveću legendu u istoriji muzike, koja se održala toliko
dugo i od „raskršća“ stvorila za puno ljudi smisao života. Svi smo mi, misli se
na ludake koji muzici poklanjaju veliki dio svog slobodnog vremena, bar jednom
u životu bili na „raskršću“ i u situaciji da se dogovaramo sa „nebeskim
negativcem“.
Meni se to dogodilo kad sam bio klinac, nakon prvog
slušanja pjesme „Story Of Bo Diddley“, a
i mnogo puta nakon toga me je posjetio taj „zli gospodin“. Posljednji put je to
bilo prilikom slušanja teme „John The Revelator“ u verziji grupe Gov’t Mule.
Ovo nisu foliranti - Garo Blues Band
Željo Rajić, Darko Lovšin, Taco Tripalo, Nagib
Insanić,
Saša Opačić i Vlado Marković
No comments:
Post a Comment