Kad sam prije pet-šest godina dobio mjesto vanrednog
profesora na Univerzitetu Ben-Gurion u Negevu, desilo se da sam od naučnih
radnika iz humanističkih i društvenih nauka, koji su te godine dobili zvanje
vanrednih profesora, jedino ja pozvan da učestvujem u nekoj radionici o
akademskom menadžmentu. Na radionici je učestvovalo i četrnaest friško
regrutovanih ili unaprijeđenih vanrednih profesora iz egzaktnih nauka. Ovu
blagu diskrepanciju uprava Univerziteta obrazložila je činjenicom da je
radionica za profesore na humanističkim naukama irelevantna, jer oni zadugo
neće biti u prilici da rukovode timskim radom. Za mlade istraživače iz
egzaktnih nauka radionica bi se mogla pokazati korisnom, jer oni od početka
karijere upravljaju laboratorijama i istraživačkim timovima. Što se mene tiče,
glasilo je objašnjenje predsjednice Univerziteta, budući da sam bio zamjenik
direktora Centra za ladino kulturu “Moše David Gaon”, takva radionica mogla bi
samo da mi pomogne u obavljanju svakodnevnih dužnosti. Jest da mi se, tada,
išlo na tu radionicu taman k’o Francu Ferdinandu u Sarajevo, ali, što bi rekao
moj prijatelj Atko Buljugić, “kad si čekić: tuci, kad si ekser: šuti”, tako se
i ja povinovah ukazanoj mi vremeproždirateljnoj časti i krenuh na radionicu k’o
ovca u klaonicu.
Na moje prijatno iznenađenje, ispostavi se em da radionicu
vodi Slovenac (koje još doživljavam nekako kao polunaše, za razliku od, recimo,
Makedonaca, koji su mi naši i po), em da je ona samo pođonjeni ili u pogon
stavljeni dobri stari Erik Bern. Svaki psihološki mehanizam o kome je govorio
drug Slovenac bio je preuzet iz Bemove transakcione analize, izložene u
njegovim djelima ‘Koju igru igraš’ i ‘Šta kažeš poslije zdravo’. Slovenca nam
je predstavio neki izraelski naučnik za kojeg se kasnije ispostavilo da mu je
od istraživanja mnogo draže da prodaje Slovenčeve radionice izraelskim
univerzitetima. Otkako mi se “ukazala” prava priroda njihovih odnosa, nisam
mogao da prestanem da ih vidim kao Roma i mečku. Do kraja radionice pratila me
je ta metafora.
No, da se vratimo na početak radionice, kad smo se po
američko-radioničkoj normi predstavljali (Hi my name is Jack, and I have a
managment problem), i ja rekoh ko sam i čime se bavim. Naš mečkovodac me, ni
pet ni šest, upita šta ću ja na radionici kad ne vodim laboratoriju. Iste
sekunde sam, po balkanskom obrascu, odlučio da zadnji odem s radionice koja je
sad nekako dobila smisla. Jest da mi se nije dolazilo, ali sad ću ti sjediti
ovdje za inat, dok ti ne izađem na nos. Odgovorih mu šta mu odgovorih, dok sam
u sebi brojao do milion i po da se smirim i ne likvidiram k’o Gavro Franciku.
Na pauzi se mečkovodac i ja nađosmo rame uz rame u redu pred trafikom. S
obzirom na to da prvi put, očigledno, nisam bio dovoljno drzak, on nastavi u
istom tonu:
- Kako se snalaziš, je li ti teško da pratiš?
- Što bi mi bilo teško da pratim dobrog starog Berna?! Dosad
još nisam čuo ovdje ništa što nisam znao prije dvadeset godina, a sve skupa je
formulisano još dobrih par decenija prije nego što sam počeo da se zanimam za
transakcionu analizu.
Iz mečkovočevog crvenog lica bilo mi je jasno da sam sad
pogodio ton. Sad je njemu bilo nelagodno. On odluči da nastavi drsko:
- Je li vi humanisti stvarno imate osjećaj da se bavite
naukom? - upita me.
-Ova radionica, čija si provodadžika, je li ona naučna ili
“nako beze”?
-Naučna, naravno!
-Pa je li ona zasnovana na mišljenju nekog mišosecesioniste
(pežorativ uobičajen među humanističarima čiji je cilj da svedu istraživanje u
egzaktnim naukama na puko tranžiranje miševa) ili, gluvo bilo, nekog
informatičara?
- Nisam htio da te uvrijedim, mi jednostavno vas nekako ne
doživljavamo kao naučnike.
- Ni nama nije jasno gdje kod vas prestaje proizvodnja i
usavršavanje proizvoda, a gdje počinje nauka.
Sagovornik se zacrvenio kao paprika, što je mene skoro pa
dovelo do metafizičkog orgazma.
- Kako misliš proizvodnja?
- Pa nećeš se, valjda, stvarno drznuti da porediš Šolemova
otkrića o kabali, Bahtinova o mehanizmima narodne kulture, Saidova o načinima
funkcionisanja neokolonijalizma s vašim patentima koji unapređuju
prošlogodišnju verziju solarnog kolektora, “lijeka” od bilo čega ili nekog
trećeg proizvoda.
Ne vjerujem da sam svoga sagovornika ičemu podučio. Bio sam
previše konfrontaciono raspoložen da bi to bilo moguće, ali, ako ništa, naučio
sam nešto o sebi, a možda i o ljudskoj prirodi. Mišljenje je kontekstualna
kategorija. Sam sa sobom ja ne mislim pola od onoga što sam rekao narcisoidnom
i nevaspitanom mečkovocu, ali, kad mi je postalo jasno da on stvarno misli ono
što trkelja, i ja sam odmah počeo da “mislim” u paralelnim binarnim
kategorijama: dok jednom ne smrkne, drugom ne svane, ili ste vi nauka ili mi.
Svaka sličnost s binarnim bošnjačko-srpskim međusobnim odnosima, i odnosima
svake od ovih dviju grupa prema predmetu vlastite državolatrije/entitetolatrije
(Bosna i Hercegovina / Jugoslavija / Republika Srpska), namjerna je i, srećom,
očigledna.
Eliezer PAPO
(Sarajlija koji više od dvije decenije živi u Izraelu. Profesor je na Ben-Gurion Univerzitetu u Beershebi, direktor Centra za ladino kulturu "Moshe-David Gaon", te je nerezidentni rabin za Bosnu i Hercegovinu.)
A je li egzatna ili je pak humanisticka nauka ako se rodis kao Ranko, a prodas kao Eliezer?
ReplyDeleteFakat, dok jednom ne smrkne, drugom ne svane.
Šta želi reći Anonimus? Čovjek promijenio ime na temelju egzaktne ili humanističke nauke? Prvo radi se o dobrom tekstu dobrog pisca i profesora. A treba reći da živimo u različita vremena, da imamo oca i majku, babe i djedove, da je brojanje krvnih zrnaca nedostojno bilo kakve polemike... S kojim imenom se rodio Mehmed Sokolović - Paša? Zapisane i nenapisane biografije nude obilje promjena imena, pa šta onda?
ReplyDeletePozdrav, M.P.