(Nastavak)
Ovdje je pao i jedan vezir. Iz Mostara dovde doveli su ga na magarcu, glave okrenute repu, i ovdje ga ubili - a cara u Stambolu izvijestili: da je jednom vojniku opalila puška i ubila ga. Taj vezir je bio Ali-paša Stočević. A ubica je bio Omer-paša Latas. Bio je to drugi dolazak Latasov u Banjaluku. Prvi put je ovamo došao kao Mihajlo. Ovdje su ga Banjalučani i poturčili i neki ga berberin osunetio. A kasnije će se gorko kajati i govoriti: »Alah, alah, đe ga poturčismo!« Jer Latas je postao bič nad Bosnom kojim je sultan tjerao Bosance da prime »nizam« i nove zakone. A najprije je tjerao age i begove: »Obje ću vam noge u jednu čizmu obuti i tako na jednoj nozi i u jednoj čizmi tjeraću vas na vojnu vježbu!« - kleo im se ovaj bivši Mihajlo, a sadašnji Omer-paša Latas, kivan naročito na Banjalučane. »Alah, alah, đe ga poturčismo!«
Pred njegov dolazak iz Mostara u Banjaluci se bio zadesio neki šejh s Istoka. Imao je dugu bijelu bradu i pričalo se da je vrlo učen. U njegove mistične »čini«, kojim je mogao da otkrije tajne, Banjalučani su tvrdo vjerovali. I sad su htjeli da doznaju hoće li đavo u Banjaluku dovesti zlikovca Omera Latasa. »Čini« šejhove kazale su im da je Omer-paša Latas proklet od boga i da je došao u Banjaluku, ali nije u »ljudskom obliku, nego u obliku ptice, miša ili mačke i da ih vreba i posmatra šta govore i spremaju protiv njega, a kad dođe njegov trenutak - da će se opet pretvoriti u ono što i jeste, u Omer-pašu Latasa, u »bič nad Bosnom«, i da će sasjeći Banjalučane. Lakovjerni su povjerovali, i tražili Latasa po Banjaluci. Tražili su ga među pticama, miševima, mačkama i psima - jer su vjerovali da je jedno od toga. Staje, štale i tavane prebrali su. A šejh je jednako govorio da je Latas sada ptica, mačka ili miš - jer mu je od boga tako dosuđeno i da sve to treba pobiti.
I da ga više ne bi tražili, on im se u predgrađu Banjaluke pojavio s vojskom i rekao: evo me! I istog trenutka odletjelo je nekoliko glava Banjalučana, a na druge je digao mač. Banjaluka tada nije pjevala. »Alah, alah, đe ga poturčismo!« I sad su gledali kako Latas šiša veliku bijelu bradu onoga šejha što ga je pretvarao u pticu, u mačku, u psa i miša. Pitao ga je zašto je to činio, dok su mu berberi skidali bradu, a on mu na to odgovorio da su ga drugi nagovorili. Gledajući ga obrijana, bivši Mihajlo je vidio da taj šejh pred njim nije toliko star koliko se činilo dok je bio pod bradom. Vidio je da bi takav kakav je mogao biti čak i vojnik i rekao mu da odmah ide u pješadiju i da nikog više ne pretvara u miševe i u pse. A tada je došla molba šejhova; molio je da ga ne određuje u pješadiju, gdje će imati da vojuje pješice, nego u konjicu gdje će konja jahati, jer je konjanik nekada i bio, i to odličan. Rekao je da je iz Azije, da je iz kurdske zemlje – da je Kurd i da je njima Kurdima jahanje konja strast i uživanje. Pogledavši ga malo bolje, Latas se prisjećao kako je ovoga Kurda, u borbama u Kurdistanu, sam svojom rukom uhvatio i zarobio - i kako mu je poslije pobjegao. Rekao mu je: »Od Kurdistana ja tebe tražim!« A šejh je njemu odgovorio: »A ja tebe čekam u Banjaluci!«
Jer Banjaluka je bila vrlo zgodno mjesto da se u njoj zaustave skitnice, lutalice i varalice; protjerani, odbjegli i osuđeni znalci, pjesnici i književnici; hodže, hadžije i inadžije - jer Banjaluka je uvijek bila gostoljubiv i sit grad.
Gladna je bila samo jednom, onda kad je pop Lašvanin zapisao: » A bježanija bijaše od Save prid voiskom ćesarovom. Kud god bi se maklo, ležahu mrtvaci, nit se kopahu, nit imadijaše tko. Jedahu risu liskovu, s drveta koru, vinovu lozu, pse, mačke. U Banjoj Luci, koga bi obisili, obnoć bi ga gladni ljudi izili«.
Tada Banjaluka nije pjevala!
I nije pjevala još jednom. Onda kad je ovjdje pukao jedan top i pogodio jednu djevojku. Bila se djevojka zaljubila u tobdžiju. Ali je tobdžija sumnjao u njenu ljubav i njenu vjernost. A nije dobro kad tobdžija posumnja u vjernost svoje djevojke! I kada je u jednoj borbi u Banjaluci bio napunio svoj top i na topu zapalio fitilj, djevojka je odnekud skočila pred cijev od topa i tu stala - da mu tim stajanjem pred tanetom iz topa dokaže svoju vjernost! Niko nije smio prići da je skloni odatle. A glasovi da se sama skloni i da za to ima samo još koji trenutak - dokle fitilj ne dogori do baruta ostali su uzaludni. Ona je stajala i govorila: »Vjerna sam ti!« A topovska cijev gledala je u nju. Bio je to njihov posljednji sastanak, onaj na koji je djevojka došla da mu kaže samo jednu riječ: »Vjerna sam ti!«
To je bila najsnažnija riječ koja je ovdje ikad izrečena i mjesto na kojem je onda stajao onaj top obilježeno je grobom djevojke! Djevojke dođu i zapale svijeću...
Ni tada Banjaluka nije pjevala!
A nešto što je djevojačko sreće se svuda po Banjaluci.
Ovdje u Banjaluci desilo se jedno čudo: prije od svih bosanskih gradova ona je sa sebe skinula šindru i ćeramidu i ušla pod crijep; ozidala se, obijelila - i pokrila crijepom. Stoga će vam ovdje i reći: »Mi smo pregrađe od Njujorka!« A to nisu. Nego su samo jedan bijeli grad na Vrbasu uz koji su prilegli - da pjevaju i da im voda odnosi pjesmu... I zapjevaće »Kolika je šeher Banjaluka, s kraja na kraj puna djevojaka!« I na onom grobu djevojačkom djevojke će zapaliti svijeću.
Ćamil Sijarić
No comments:
Post a Comment