Saturday, September 14, 2013

Сократ


У древној Грчкој (469 - 399), Сократ је био нашироко хваљен због своје мудрости.
Једног дана дође му познаник - врло узнемирен :
- „Сократе, знате шта сам управо чуо о Диогену ?“
- „Само тренутак“ одговори Сократ. „Пре него што ми кажеш шта си чуо
направићемо мали тест.“

То се зове ТРОСТРУКИ ФИЛТЕР ТЕСТ

-„Троструки филтер ?“
-„Тачно, пре него што ми испричаш о Диогену, профилтрираћемо оно што
ми намераваш рећи.

Први филтер је истина. Јеси ли апсолутно сигуран  да је оно што ми
намераваш рећи истина ?“
- „Не, заправо сам само чуо о томе.“
- „Добро, значи не знамо је ли то истина или не. Покушајмо с другим
филтером, филтером доброте.“

„Је ли оно што ми намеравш рећи о Диогену нешто добро ?“
- „Не, напротив...“
- „Дакле, желиш ми рећи нешто о Диогену што може бити лоше, чак и ако
ниси сигуран да је истина ?“
Човек је слегнуо раменима, мало збуњен.

Сократ је наставио :
- „Вест још увек може да прођи тест јер постоји и трећи филтер, филтер
корисности.“

„Хоће ли оно што ми желиш рећи о Диогену бити корисно за мене ?“
-„Не, мислим да неће.“
-„Па“ закључио је Сократ, „ако оно што ми желиш рећи није истина, нити
добро, нити корисно, зашто ми то рећи? Мени, или било коме уопште?“

Човек је био збуњен и посрамљен.
______
ОВО ЈЕ ПРИМЕР ЗАШТО ЈЕ СОКРАТ БИО ВЕЛИКИ ФИЛОЗОФ И ЗАШТО ЈОШ УВЕК
ИМАМО ВИСОКО МИШЉЕЊЕ О ЊЕМУ.

ТО, ТАКОЂЕ, ОБЈАШЊАВА ЗАШТО СОКРАТ НИКАД НИЈЕ ДОЗНАО ДА МУ ДИОГЕН
СПАВА СА ЖЕНОМ.

No comments:

Post a Comment