U svojoj karijeri banjalučki vajar
Ahmed Bešić izradio je mnoštvo bisti, figurina, reljefa, medaljona, pozorišnih lutaka...
Njegove skulpture i danas ukrašavaju, obilježavaju, podsjećaju... Izlaže od
1960. ali ponajviše skulptura je na 'stalnoj izložbi' u eksterijeru. U ljeto
2008. posljednji put je izlagao u Banjaluci, u gradu kome je i najviše ostavio.
Kao izbjeglica nastanio se u Stokholmu gdje je nastavio vajati. Tamo je nedavno
preminuo. Ostaje upamćen kao umjetnik malog rasta ali ogromne stvaralačke
energije.
***********************************
(Banjaluka, 1977.)
Sin rudara Huzeira-Huske, majke Fatime, rođene Budimlić, najstarije
dijete od pet sinova i triju kćeri - od petoro braće i triju sestara.
I tako
počinje život, a nije to bajka kad otac kaže:
- Ne da babo
triju kćeri! - već to je java kad majka tepa: - Ne da majka svojih pet sinova,
Stari Majdan i prvo viđenje Ijubijske žičare.
U školi
učitelji su iznenađeni gledajući crteže a uskoro malu maketu žičare koja se
napinjala da preskoči i horizonte staromajdanskog pejsaža iza kojeg su veliki i
svijetli gradovi Ljubija i Sana.
Učitelji i
rođaci gledali su makete tih gradova izrađene dječijim rukama Huskinog sina.
Jedni su
proricali: - Biće zidar, da ga neće biti na Krajini!
Drugi se nisu
slagali: - To će biti kovač da će mu i Varcarani pozavidjeti.
A djetinjstvo je prošlo brzo kao
besplatna vožnja na drvenom konjiću vašarskog ringišpila, za koju je trebalo
"odraditi" pet guranja - vožnji druge djece u mornarskim odijelima i
bijelim lakovanim cipelicama... I ti drveni konji sa ringišpila tolike su ga
noći proganjali da im ni najbrži konji na trkama prijedorskih urija nisu bili
ravni po ljepoti.
Došli su zatim mlinovi na rijekama
Željeznici, Gračanici i Sani.
U žagoru djetinjstva dolazila je
pjesma i muzika ujaka, tih čuvenih krajiških sevdalija i trubadura, i lijepe
oči majke. I vječno bremenit lik žena gdje god se osvrnuo... i čudom se čudio
da je vijek tankostrukih majki tako kratak!
Rat mu je otkinuo oca u logor
(zarobljeništvo)... dječije igre postale bombe, one prave i one koje su djeca
pravila. Ahmine ni vojnici nisu razlikovali, da li su fabričke ili njegove
proizvodnje.
Banjaluka, kućari i kućice kraj
Crkvene, gostoprimstvo dajdži Esada i Muharema zvanog Hodža.
Industrijska škola preko Vrbasa... susret
sa lauš kamenom i portreti djevojčica, Tita i Lenjna...
A onda je jednog dana izronio bombaš
sa zamahnutom rukom i malom kragujevkom. Taj zamah desne ruke odveo ga je u
Sarajevo i Beograd, u školu za primijenjenu umjetnost, a zatim Akademiju.
Tog Ahmetovog bombaša vidio sam
jednog dana u jednoj kancelariji, sjećam se, u toj sobi bilo je puno knjiga i
na zidovima mnogo slika.
I danas i
noćas, dragi Ahmede, kad sticajem okolnosti u tvom i našem Domu kulture otvaram
tvoju prvu samostalnu izložbu, jer u njemu si prošao, živio i radio od podruma
do tavana, a od 1967. godine i vodio, a i danas vodiš, naš vajarski atelje, ne
mogu da se ne podsjetim da sam ti to davno obećao, ne sjećam se tačno kada:
- da li si
radio bistu našeg sugrađanina Ivana Frane Jukića (stogodišnji dug Banje Luke,
kojeg smo uz tvoj talenat i pomoć odužili),
- ili si
radio mladenački portret Vese Masleše (on je svega trideset i sedam godina imao;
bilježili smo tu kuću, to mjesto njegove rodne kuće u njegovoj ulici),
- oduživali
smo dug kao zaljubljenici Kočića i Zmijanja (portret kočića u Stričićima,
figure Davida Štrpca i Lujinog Jablana),
- ili
spomenik u Orlovcima ispod legendarne Kozare, odakle su nam preci oduvijek
gledali prema našoj Banjoj Luci. Obećanje ispunjavam. Mislio sam da će to biti
mnogo ranije, ali u životu, pogotovo u umjetničkom, da budem konkretniji
vajarskom, izgleda da kao u tvom djetinjstvu svaki krug zadovoljstva na drvenom
konjiću radosti i ljepote treba "odraditi" u Dječijem pozorištu,
osnovnim školama, Domu kulture, kao što ga odrađuješ ti kao i većina tvojih i
naših zajedničkih prijatelja stvaralaca.
Jer noćas kad vidim ove tvoje skulpture u našem salonu i sve one biste i
poprsja boraca, heroja i revolucionara na zelenim površinama i parkovima Čelinca,
Ukrine, Skender-Vakufa, Sanskog Mosta, Lušci Palanke, Prijedora, Cazina, Goražda,
Kozare, Srpca, Stričića, Beograda i Banje Luke - ne mogu a da ne kažem da si
mogao imati i drugačiji život i slobodno vrijeme, ali samoća u ateljeu uz
muziku istinskih velikana često ti je bila draža od porodice i prijatelja.
Pečenu glinu na možeš više mijenjati, ljuti bijeli kamen i topla bronza
opominju da su se i godine nagodinale.
Znam tvoja
razmišljanja i zajedničke želje:
Obnovljenoj
Banjoj Luci, kada se ozelene i ocvjetnu radilišta, i pokupi zauvijek razbijena cigla, kreč i malter,
a posljednje barake podignu, da tragove zauvijek prekriju cvjetovi u bronzi i
kamenu, da vode zapršte sa fontana i šadrvana u parkovima fabrika, škola i
univerziteta. Znam dragi Ahmede, i one dugove: prvim partizanskim ikarima (da
možemo odvesti prijatelje i goste na jedno od stotine svetih mjesta revolucionarne
Banje Luke), revolucionarnoj mladosti radničke i kabovske Banje Luke, tim
zaljubljenicima Vrbasa i prkosa. I druge… da ne nabrajam.
Možemo biti
sretni jer uz tvoju tek prvu samostalnu izložbu u publici su i tvoji članovi
ateljea.
Njihovi konji druge će trke trkati.
I ova izložba
jedan je od mnogih primjera, kako se u zajednici zbratimljenih naroda i
narodnosti naše Bosne i Hercegovine i samoupravne Jugoslavije ostvaruju Titove
riječi da "samoupravljanje pruža najbolje mogućnosti za stvaralaštvo".
Po starom
običaju zahvaljujem se dr Borisu Kandiću (tekst u katalogu ove značajne izložbe
i kulturnog praznika u našem Domu kulture), radnoj zajednici NIŠP-a
"Glas" na izradi reprezentativnog kataloga, drugovima Graniću
Misirliću, Momčiloviću, Katušiću, Čorbegoviću i drugarici Nadi Kotaraš.
Fuad Balić (pročitano 7. aprila 1977. na svečanom otvaranju izožbe u Domu kulture)
Fuad Balić (pročitano 7. aprila 1977. na svečanom otvaranju izožbe u Domu kulture)
Na plakatu prve samostalne izložbe
(fotografija s otvaranja) prepoznajemo Bešićevu Safikadu (zbog ibrika u ruci
promijenili su joj ime u Emina). Bila je postavljena na platou kod Gradskog
mosta, a uklonjena kada su je prije deset godina nepoznati vandali obezglavili.
Kada će biti restaurirana i vraćena Gradu – nepoznato je.
Besic je bio divno ljudsko bice. Isla sam kod njega na kurs vajarstva u Domu Kulture, i sve je bilo tako predivno, druziti se sa njim i imati takvu mogucnost i sve je bilo besplatno. Kakva divna vremena.
ReplyDeleteSkica za jedan portret
ReplyDeleteAhmed Besic.
Covek malog rasta, ali divovske energije. Zaljubljen u formu, sa iskonskim osecajem za materiju.
Nema stvari koje Ahmed ne moze da napravi - i ni iz cega.
Jer on ima oko i dusu za lepo; i ruke koje mogu sve.
Te snazne ruke imaju svoj karakter - stvaralacke ruke umetnika.
Njima se glina lako i lepo podaje, kao mlada zena svome draganu.
On je vajar po profesiji, poimanju i rodjenju. Sve ga interesuje, ali oblik najvise. Voli Henri Mura i Matiju Vukovica. Voli i muziku, svakojake vrste, ali najvise klasicnu.
I decu.
Rodio se pre 67 godina, i verovatno se predodredjen, odmah poceo baviti svojim bogomdanim zanatom, praveci kao mali cuda u pesku.
Posle je zavrsio Srednju umetnicku skolu u Sarajevu i Primenjenu Akademiju u Beogradu.
Ahmed je iz Banja Luke, a od 1995. zivi kao izbeglica u Stockholmu.
Ponekad se sa setom seca Banja Luke i behara u prolece. I svoje raje.
I ateljea u Domu kulture i radova koji tamo ostadose.
- “Sta je sa njima, da li su unisteni ili ih je neko, daj boze sacuvao?!”
-“A sta je sa onih, 150 skulptura u bronzi ili kamenu, postavljenih po parkovima i trgovima - kojekuda po Bosni; i onih 5 najvecih, monumentalnih spomenika?”
Seca se Ahmo dobrih vremena, kada je bio u mogucnosti da sedne u kola i ode na Bienalle u Veneciju; ili u Pariz kada se zazeli Rodena.
Sada, od svega toga osta mu samo nepresusna umetnicka inspiracija koja mu ne da mira, i secanja.
I ljubav prema coveku.
Nije opterecen politikom, niti religijom, u ljudima trazi i nalazi lepo.
Govori cisto, nema nikakav naglasak; dal’ zato sto je studirao u Beogradu, il’ zato sto je gradjanin sveta - koj’ ce ga znati?!
“Ja sam srecan covek” kaze za sebe Ahmed, i ne moze se nacuditi svojoj sreci.
Ali on o tome misli retko i samo na tren, jer nikad nema vremena. A ima toliko stvari, i ideja koje mora da napravi svaki dan, a dan je tako kratak.
Kao i zivot.
Majka mu je ziva, ima 89 godina. Otac je isto tako dugo ziveo; znaci i Ahmo je od te sorte.
-“Koliko ? pita Ahmed. - 100 godina? Pa to nije nista! Ni 200 ne bi bilo dosta, koliko posla imam da zavrsim” - kaze on.
Ja se slazem sa njim. Zato su neki umetnici besmrtni.
Njegov atelje u predgradju Stockholma, svakim danom je sve manji, jer Ahmed radi pekarski - danonocno.
Nocu sanja, a danju realizuje svoje sne. Vec ima preko 200 radova, od najmanjih, velicine brosa do onih metar sa dva.
A kvalitet mora da izadje, ako si uporan i ako ti je vera jaka. Prosto ti se zelja materijalizuje.
Tako je i sa Ahmedom. Eto, sada se lije u bronzi njegova “Prepelica”, koja ce biti postavljena ispred ulaza u jednu stanicu podzemne zeleznice Stockholma.
Sretno ti bilo, maestro!
Izraz mu je apstraktan i zato univerzalan.
Svako to moze da razume, i da u tome nadje sebe ili ono sto trazi.
Ne na prvi pogled; ali ako se covek malo udubi, ako oko malo navikne - svakako da.
Jer umetnost i nije - za na prvi pogled.
Mada ima i toga.
Aleksandar Djordjevic. jul. 2000.