Monday, September 02, 2013

S ove (one) strane Atlantika: Partizanska Istra

Istra je uvijek bila drugacija. Cak i u ono doba Jugoslavija ona nikada nije bila samo hrvatska, samo jugoslovenska... Bila je uvijek samo Istra ili Istria; i hrvatska i jugoslovenska ali i italijanska... nekako evrpska.
Danas, moj je to utisak nakon osam lijepih dana u Istri, ona je evropska vise nego ikada i vise nego i jedna druga erija Balkana (pa i sire).
U Istri su spomenici partizanima i antifasistima sacuvani i nakon "demokratskih" promjena koje su zabiljezene na cijelom Balkanu (pa i sire).
U Istri je normalno da je glavna ulica sacuvala svoj naziv: Ulica Marsala Tita.
U Istri je normalno da se nekome obratis na hrvatskom, srpskom, ili nekom istom ali drugom ...om jeziku  a da ti se odgovori na polu srpskom, hrvatskom... polu italijanskom i da se ljudi pri tome i razumiju i da ih to ne dijeli.
U Istri su u upotrebi, bar u turistickoj sezoni, svi jezici svijeta. I za divno cudo ljudi se sporazumjevaju i niko nikoga ne provocira ako neku rijec izgovori pogresno...
U Istri se dise slobodno, punim plucima i zato su protjerani banjalucani, koji su u Istri nasli utociste, zadovoljni i sretni sto zive bas tu, kad vec ne mogu zivjeti tamo gdje bi to bilo prirodno, tamo gdje su rodjeni ili proveli veci dio svog zivota, tamo u Banjaluci...
Jer u Banjaluci , kao i u cijeloj Bosni i Hercegovini, kao i u ostalim dijelovima Balkana ( pa i sire) nema vise ulice Marsala Tita, vecina partizanskih i antifasistickih spomenika je poruseno ili zapusteno.
Ove sam godine ponovo zavolio Istru....

Rovinj
Rovinj

Pula

Opatija
  Opatija

Ulica Marsala Tita - Rovinj

8 comments:

  1. Ja kont'o Pedja pres'o u muzicke urednike a on se vuca. 'By the way' mogu li ja poruciti jednu muzicku zelju?

    ReplyDelete
  2. Vjeko, ti postao pozadinac. Nigdje te nema. Ali, vidim, pratis i kuzis. Usput, moze muzicka zelja. Salji link.

    ReplyDelete
  3. Imas link, he,he u mail-u

    ReplyDelete
  4. Dobro je da pišeš što vidiš. Lijepo je da pišeš Istri.
    Istra nije drugačija, Istra je svoja. Sada kao i ranije osjećam se Istrijanom.
    Čanak, hvala ti za slike...
    Mario

    ReplyDelete
  5. Mario, ako postanem Istrijan, imas poziv da je zajedno istrazujemo. A ti Vjeko, zbog linka u mailu neces biti pozvan (bar prvu godinu).

    ReplyDelete
  6. Ja sam iz Beograda, živeo sam u Puli godinu dana '89./'90. (JNA). Istra je i tada bila neverovatno drugačija od ostalih delova SFRJ. Jednostavno drugačija. Bilo mi je divno tamo. Mislim da je nivo svesti tih ljudi 5 stepenika iznad nivoa svesti ostatka "regiona", to je u pitanju. Kako i zašto, ne znam... Pozdrav.

    ReplyDelete
  7. Istra i Istrijani su nešto najljepše na ovim podnebljima !
    Trebinje

    ReplyDelete
  8. To sto si vidio jeste pravilo u Istri. Krstareci po Krku i Istri i ja sam vidio nekoliko spomen ploca palim partizanima. Recimo Ploca u Dobrinju.

    ReplyDelete