Oduzmimo šeststo godina hrišćanskom "zapadu", pa
zamislimo kakve bi u XIV veku bile "zapadne" reakcije na posprdne
karikature Isusa Hrista ili Bogorodice?
Da bi izbio Prvi svetski rat bilo je potrebno - bar kao izgovor -
ubiti jednog nadvojvodu, za izbijanje trećeg svetskog rata mogla bi biti
dovoljna i jedna karikatura. Pokazalo se to pre neki dan, kada je trojka
islamskih fundamentalista upala u redakciju satiričnog časopisa Šarli ebdo i u
znak odmazde zbog karikaturalnog skrnavljenja lika Proroka Muhameda, ubila
dvanaest osoba. Mislim da neću pogrešiti ako pariškom masakru pripišem samo
malo manji geopolitički značaj od onoga koji je imao jedanaesti septembar.
Ionako ogromna napetost između islamskog i (sekularizovanog) hrišćanskog sveta
ovim je činom dovedena do tačke pucanja. Već su planule džamije po francuskoj
provinciji, već ima puškaranja po Parizu, a na šta će sve to izaći, ostaje da
vidimo. Na dobro ne sluti.
Islam je religija gotovo šest stotina godina mlađa od hrišćanstva,
to je stvar koja se neprestano previđa, još se češće previđa da
"hrišćanski zapad" (termin vrlo provizoran, ali boljeg nema) nije
oduvek bio ono stoje danas - ili što si laska da jeste - a svakako je
najopasnija zabluda da su sva "dostignuća" zapada nešto dobro i
poželjno i za sam zapad, kamoli za ostatak sveta. Hajde da to malo pojasnimo.
Oduzmimo šeststo godina hrišćanskom "zapadu", pa zamislimo kakve bi u
XIV veku bile "zapadne" reakcije na posprdne karikature Isusa Hrista
ili Bogorodice? Išlo se tada na lomaču i za mnogo bezazlenije stvari. Ali
upravo su te lomače doprinele ubrzavanju procesa sekularizacije koja je -
zajedno sa mnoštvom loših stvari - donela i neke dobre: ideju tolerancije
između pobožnih i ateista, na primer. Da je hrišćanska teologija blagovremeno,
a ne sa velikim zakašnjenjem, dokonala da profano ne može ugroziti niti
uprljati sveto i da, štaviše, ateisti na zakučast način navraćaju vodu na
vodenicu svetog, Evropa (a i svet) bili bi mnogo bolja mesta za život. Ali eto,
bilo je kako je bilo. Dedovi su kusali kiselo grožđe, a zubi trnu unucima.
I - šta sad? Otvoreno govoreći, malo se tu
šta može učiniti. Sekularizovana će se Evropa pozivati na svetinju slobode
štampe i neće oklevati da tu slobodu brani svim sredstvima, islamski
fundamentalisti će se pozivati na Kur'an i za pretpostaviti je da se ni oni
neće zaustaviti na redakciji Šarli ebdoa i da će i oni svim sredstvima -
naročito nasilnim - nastaviti da brane dogmu da se Prorok ne sme likovno
predstavljati, ne samo na posprdan, nego ni na koji način. Malo se tu šta,
kažem, može učiniti na normalizaciji zato što to nije toliko sukob sekularnog i
religioznog -koliko je rat dvaju koncepata fizički smeštenih u isti prostor, a
beskonačno udaljenih u vremenu. I eto svetu, ionako zagušenom problemima, još jednog
nerešivog problema.
Svetislav Basara
(Danas)
No comments:
Post a Comment