Tuesday, July 21, 2020

Ibrahim Tabakovic: Sta se desilo sa Univerzitetom "Djuro Pucar Stari" u Banjaluci?

Posredno sam dobio ovaj email prof. dr Ibrahima - Ibre- Tabakovica, njegovu reakciju na molbu sa banjaluckog Univerziteta da, kao jedan od bivsih rektora tog Univerziteta, da svoj doprinos izradi monografije povodom proslave 45- te godisnjice banjaluckog Univerziteta. 
Za one koji ne znaju, a nadam se da je medju citaocima ovog bloga malo takvih, Ibro Tabakovic je, prije svega Banjalucanin -poznat, i bez svih titula koje idu uz njega, kao "raja iz grada" - kako bismo mi to rekli za one sa kojima se mozda i ne poznajemo licno, ali su nam po mnogo cemu bliski. Secam ga se, iz mojih studentskih dana, kao mladog asistenta Tehnoloskog fakulteta koji je dijelio istu zgradu sa mojim Elektrotehnickim fakultetom. Kasnije profesor, cak i rektor Univerziteta uvijek je bio blizak i omiljen medju studentima - dio njihovog drustva... 
Profesor i priznat naucnik, Ibro se mnogo kasnije okusao i u politici. Sjecam se da je osamdesetih bio i ministar u Vladi Jugoslavije, a ono sto je malo poznato, da je tada iskoristio svoj uticaj i odradio ogroman posao da se sredstva za nerazvijene, koje je Slovenija tada po zakonu odvajala, upute direktno u Banjaluku za izgradnju Medicinske elektronike, firme u kojoj sam kasnije radio.
Ibro, od rata devedesetih zivi u USA.
Procitajte njegov email koji je poslao na adrese svojih prijatelja i njegov komentar ispod toga...

***************************
Dragi prijatelji,
 Ove godine banjalucki Univerzitet obiljezava 45-tu godisnjicu od svog osnivanja. 

Prije izvjesnog vremena sam dobio pismo Profesora Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Banjaluci, Miroslava Malinovica, koji mi se obratio sa molbom da dopunim svoju  biografiju kao bivseg rektora Univerziteta. Naime, Prof. Malinovic vodi aktivnosti oko izrade monografije povodon 45 godina  Univerziteta. On je mlad profesor i na mene je ostavio prijatan dojam.

Ja sam dopunio biografiju i napisao svoja sjecanja na prvog rektora Univerziteta, Prof. Drage Malica. Dodao sam takodjer i svoj kratki komentar o tome : Sta se desilo sa Univerzitetom "Djuro Pucar Stari" u Banjaluci? 

Ne vjerujem da ce ovaj "kratki komentar" nesto promijeniti u mojoj bivsoj domovini , ali zelim da svoja uvjerenja podijelim sa vama.

Uz srdacne pozdrave i najbolje zelje,
Vas Ibro Tabakovic-Bosanac

***********************

Kratki komentar-Za Prof. Malinovica: 
Sta se desilo sa Univerzitetom “Djuro Pucar Stari” u Banjaluci ? (Ovo je za Vase licno razmislanje o proslosti u zadnjih 45 godina, a i prije toga)
  • · Interesantmo je da su od 7 rektora Univerziteta 3 (I.T.,D.D, R.K. ) bili rektori Univerzteta “Djuro Pucar Stari”, a 2 rektora (D. M. , S.S.) su bili njegovi nastavnici ili studenti.
  • · Ja sam ponosan da sam u svome rektorskom mandatu imao priliku da promoviram Univerzitet u Banjaluci , u Univerzitet “Djuro Pucar Stari”u Banjaluci. Djuro Pucar Stari je za mene bio i ostao sinonim antifasisticke borbe u Bosni. Preobucen u zenski muslimanski “zar” hodao je ispred nosa ustaskom idiotu (Viktoru Guticu) i organizirao partizanski ustanak . Na dan 27 Jula 1941 godine na Sehitlucima-ali ne na “Banj brdu”(pitam se sta je to?)-Djuro Pucar Stari je sa svojim drugovima donio odluku o ustanku. Djuro Pucar Stari je izlozio svoju viziju Bosne na zasjedanju ZAVNOBIH-a u Mrkonji Gradu 1943 godine , kao zemlju koja je i srpska i hrvatska i muslimanska.To se sve desavalo u vremenu kada je cijela Evropa (od Grcke do Norveske) bila fasisticka ili pro-fasisticka , ukljucujuci i 3 zemlje (Slovenija, Hrvatska, Srbija) iz bivse kraljevine SHS Jugoslavije.
  • · Samo 3 evropske zemlje su pruzale efikasan oruzani otpor u periodu rata od 1941 do 1945 godine i to su: Sovjetski Savez, Vel. Britanija i Titova Bosna. Od 7 njemackih i italijanskih ofanziva 6 se odvijalo u Bosni. Tito je bio jedini vodja otpora fasizmu, koji je ucestvovao u svim oruzanim bitkama i pri tome je i ranjavan.
  • · “Historia est magistra vitae” kaze stara latinska poslovica. Nazalost, to za mnoge- ne vazi. Tipicno za Srednji vijek na Balkanu i danas se u medijima pojavljuju dominantne politicke intelektualne elite-najcesce goli poluinteligenti-novonastali cetnici i ustase. Vecina od ovih su bivsi komunisti tzv. “rotkvice” Ovu figurativnu definiciju sam preuzeo od pokojnog profesora Univerziteta “Djuro Pucar Stari” (M. C.), koji to rece prije oko 40-ak godina. On rece za “rotkvicu” da je izvana crvena, a kad je malo zagrebes je bijela.
  • · Izgleda mi da su ovi polu-inteligenti i”rotkvice”-svi ne daj Boze “duboko religiozni” kao nikada-uspjeli da se domognu vlasti i para. Oni su u kratkom periodu “izbrisali kao gumicom” imena ulica Tita i njegovih heroja , da daju imena ‘svojih” fasista (Budak, Musoldjic, Draza Mihajlovic, Rade Radic isl.), djelovima grada i da promjene proslost (sto je samo po sebi “nasilje nad istorijom”). Cak su nasem maternjem jeziku u Bosni dali tri imena i ubjedjuju nas da govorimo razlicitim jezicima (Bravo Polu-inteligenti!!)
  • · A ja zivim u Americi i cudim se kako Amerika nema svoj americki jezik-nego engleski.

No comments:

Post a Comment