Prelistavam novo izdanje Talha. Neki tekstovi na mene djeluju uzbuđujuće i posve novo, jer otkrivam u njima, kao čitač, značenja kojih se ne mogu sjetiti da sam ih podrazumijevao dok sam ispisivao svoj fantastički rodoslov.
Sjećanje
me odvodi potom u neku školu, gdje sam davno čitao djeci s Vesnom Parun. Sjećam
se, pročitao sam Crnog maga i Zapis o Zijadu.
–
Kako zanimljivo! I kako savršeno tačno! – rekla mi je Vesna.
Ne
znam zašto mi sad te riječi dolaze u pamet.
Možda
zato što osjećam da je moja sudbina već zapisana. Čak i više: da sam je sam
zapisao.
Ali,
iako mi je sve ukazivalo na to, do ovog trenutka to nisam nikad tako jasno
vidio.
Irfan Horozović
CRNI
MAG
Godine 1862, u kuću trgovca suknom Junuza Talhe, došao je Mag. Proslavljen
u istočnim zemljama, došao je u grlo novog kontinenta sa svojim vještinama i
besmislenom mudrošću. Bilo je to sasvim obično veče. Sjedili su u Junuzovoj
odaji, s još nekim gostima, žene su ih dvorile turskom kahvom, a pitanja
upućena Magu bila su rijetka, kao da su se mučili ne bi li mu postavili baš ono
pravo pitanje koje bi zasluživalo mudar odgovor.
Poslije ponoći Crni Mag je svima gledao u dlan i, zaista, mnogo ih je
zapanjio nekim zaključcima, jer ne samo da im je govorio što im se događalo,
nego im je proričao stvari koje su se kasnije pokazale kao apsolutno tačne.
Pokupivši ljubičasti ogrtač od svile pod podavijene noge, Mag se zagledao u
dlan Junuzov. Govorio mu je čudne i neshvatljive stvari, od kojih je Junuz mogao
uhvatiti tek ponešto. Između ostalog, pokazao mu je gdje se obično nalazi jedna
mala crta koja odaje dušu umjetnika. Nažalost, te crte nije bilo na dlanu
Junuza Talhe.
Nekoliko mjeseci nakon toga, Junuz je uvrtio sebi u glavu da želi postati
umjetnik; kakav, on to nije znao. Njega je mučio problem crte na dlanu. Stegnuo
je dlanove medu daščice i pažljivo zamotao svojim najboljim suknom. Svaku
večer nanovo je odmotavao ruku da vidi nije li se pojavila nježna udubina na
dlanu. Međutim, to nije bilo tako jednostavno.
Prošle su godine.
Sva djeca u susjedstvu pričala su o čudaku Junuzu što po cijeli dan sjedi u
svojoj sobi sa zamotanim rukama.
- On se pretvara u umjetnika - govorile su stare žene.
Jedne godine Austrijanci su okupirali Bosnu. Junuz već godinama nije skidao
zavoje s ruku jer se bojao svoje malodušnosti. Suho voće mirisalo je u kutu
kad je na svojim razmotanim dlanovima primijetio dvije male uvale, upravo
onakve o kojima mu je davno govorio Mag. Vojnici su u noći punili njegovu odaju
dok se igrao s dragim starudijama. Videći ga da drži pištolj, jedan je mladi
vojnik ispalio metak i pogodio ga negdje u grudi. Nije odmah bio mrtav. Samo je
otvorio ruku u kojoj je bio pištolj i pištolj je odlepršao kroz prozor, poput
kakve ptice, rasipajući cvatove oko sebe. Na kraju su se vojnici počeli
smijati, jer nešto je bilo divno u tome.
Tako je Junuz Talha postao umjetnik.
ZAPIS O ZIJADU
Ništa se drugo ne zna o Zijadu Talhi, niti bi se moglo reći, osim da je
slikao svoju vitku i zavodljivu ženu na suknu koje je prodavao. Koliko je sukna
tako prodao!
I žena sama nosila je haljinu od sukna na kom bijaše naslikano njeno
tijelo.
Jednog dana neki namjernik kupi ženu Zijadovu, a da to ovaj nije ni primijetio.
Nakon toga počeo je slikati sama sebe na suknu, ne bi li se tako dao u
potragu za ženom. To sukno niko nije kupovao.
***************************
U ona socijalistička vremena umjetnici su
često išli publici na noge. Mnogo puta sam posredovao pri takvim susretima.
Lijepo mi se prisjetiti našeg entuzijazma kada se nerijetko nastupalo u
nemogućim uslovima i neodgovarajućim prostorima. U nekim sredinama, kao što je bio
banjalučki KSET, stvarala se specifično ugodna atmosfera. Za nju su zaslužni
vrijedni i agilni domaćini Gaćo i Anto. Na ostarjelim fotografijama pored njih mogu
se prepoznati književnici Mesud Islamović, Dragan Studen i Irfan Horozović te
mladi Igor Vavrica sa svojom gitarom.
Dragan i Mesud nisu više među nama, a i Igor
je negdje u Australiji.
Ni Irfan više javno ne nastupa (Prijatelju,
drži se!).
Mario
No comments:
Post a Comment