Friday, December 14, 2018

"Potpisan ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka - Novi Grad"


Citam vijest u Nezavisnim novinama sa gornjim naslovom. 
U vijesti se kaze: "Potpisan ugovor o koncesiji. Koncesija se dodjeljuje na 33 godine, a koncesionar (Kinezi) će projektovati, izgraditi, upravljati, održavati i finansirati izgradnju autoputa. Tokom ovog perioda, Srpska će koncesionaru, za raspoloživost autoputa, plaćati 32,5 miliona evra godišnje naknade, a kako je planirano, taj će novac biti obezbijeđen od putarine."
Koliko znam koncesija radi po B.O.T sistemu (build-operate-transfer: izgradi-koristi-predaj) uključujući i sve oblike ovog sistema, a sistem se zasniva na izgradnji ili rekonstrukciji i finansiranju kompletnog objekta, uređaja ili postrojenja, njegovom korišćenju i predaji u svojinu "drzave" u ugovorenom roku. 
Ako je vijest tacna, ovdje se ne radi o koncesiji vec o kreditu koji garantuje "drzava" Reublika Srpska. Kinezi ovdje ne preuzimaju nikakav rizik, jer, ako je vijest tacna, oni ce, nakon sto izgrade autoput, naredne 33 godine naplacivati 32,5 miliona eura godisnje ili ukupno nesto preko jedne milijarde eura za 33 godine. Da se radi o koncesionom ugovoru, koncesionar (Kinez) bi svojim sredstvima izgradio autoput i koristio ga naplacujuci putarinu.  Da je tako, koncesionar (Kinezi) bi rizikovao. Jer naplacena putarina i ostale djelatnosti autoputa mogu da budu - ali i ne budu dovoljni da nadoknadi ulozena sredstva za izgradnju.  Medjutim, ako je vijest tacna, Kinezi nista ne rizikuju jer, po ugovoru koji je potpisan, Vlada RS ce im godisnje isplacivati 32,5 miliona eura, makar od putarine ne naplatila nista.  Znaci, Vlada koja zastupa narod RS daje svoje resorse u koncesiju i istovremeno preuzima rizik poslovanja! 
To nije koncesija! 
To je rasprodaja resorsa i preuzimanje poslovnog rizika koji ce u narednih 33 godine placati stanovnici Republike Srpske! Onima koji potpisuju ovakav "koncesioni" ugovor ocito je vazno da danas budu zabiljezeni i uslikani kao graditelji RS. 
Sta ce biti sutra, da li ce se od putarine i poslovanja autoputa u buducnosti skupiti 32,5 miliona eura godisnje, da li gradnja tog autoputa zaista kosta preko jednu milijardu eura, njih izgleda da ne brine mnogo.

No comments:

Post a comment