Slavko Podgorelec: Jan Beran mi je neke narodne predaje
ispričao, pa evo jedne: ja sam je neznatno - dramaturgijom i
književno-istorijskim pojašnjenjima (o derviškom redu Bektašija i Ferhad-paši),
'dogradio'...
Elem -
ženiće jedan Bošnjak ② sina. No, nikako da odluči koliku sofru za svadbu valja
načiniti; da l' jednu pogolemu, il’ nekoliko manjih, jer svadbari s nečega
trebaju i ručati.
Danima je
Jovan (tako se zvao domaćin) u dilemi. Savjetuje se s komšijama, a svaki opet
govori drugačije.
Upita Jovan
popa za savjet.
Proto reče,
kako je najbolje da svatovi ručaju vani, na avliji. Tako je, veli on,
najpametnije za to doba godine. Bijaše potkraj ljeta.
Ali, upitaće
ga Jovan - šta ako udari kiša ili tuča? Šta onda?
"E
sinko, to je do Boga, a nije do mene !"- mudruje pop.
Sav
nevoljan, otići će Jovan kod babe Stane.
Mudra je to
starica koja zna svašta: salijeva stravu ③, pravi zapise ④...
Ali, kad se
povede razgovor o sofri, tu ni ona ne umjede dati pametan savjet. Baba zbori
kako se u sofre ne razumije, jer to je, biva, samo muški posao.
"Nego
ti Jovane", veli Stana, "otidi kod Ibrahim-dede".
A bijaše to
neki stari čudak koji živi u napuštenoj tekiji. Hrišćani bi rekli u manastiru,
a katolici - u samostanu. Dedo je uvijek nasmiješen bio.
Malo je
zborio: riječ - dukat. Samo se zelenjem hranio i ledenu vodu pio.
A i to
jednom na dan.
Ibrahim-dedo
se povazdan Bogu molio. Kažu da nikad u džamiju išao nije. A mnogi mu po savjet
dolazili, iz raznih krajeva i gradova kako oni najprostiji, tako i najučeniji.
Ibrahim je i
zapise pravio, ali samo za zdravlje i sreću.
Pričalo se u
narodu kako je Ibrahim-dedo, derviš (hrišćani bi rekli -monah) i to iz drevnog
reda Bektašija, čiji poklonik bijaše i Ferhad-beg Sokolović, što sagradi golemu
džamiju nasred Banje Luke.
Bektašije su
vjerovali kako je Bog jedan i jedini, za sve ljude i narode na dunjaluku ⑤. U
hrišćanima su gledali braću u Bogu, a svim ljudima u bolesti, neimaštini i
nevolji - samo su dobro činili.
Muziku,
pjesmu, ples i vino Bektašije su doživljavali kao darove koje je Bog čovjeku
poklonio, i u njima su uživali. I poštovali svako uzdržavanje koje je iskreno,
dosljedno i uzvišeno, kao plod zavjeta na putu do viših sfera mudrosti.
Ode Jovan
kod Ibrahim-dede. Izjada se i savjet zamoli.
Starac ga
sasluša, pa se zagleda u daljinu. Šutnja potraja.
Onda Ibrahim progovori:
- Sinko, daj da ti se načini sofra
kolika su ti vrata na kući. Ni manja - ni veća, već da je uspravljenu moreš
unijeti. To će biti prava sofra. I upamti: ne pravi veće sofre nego što u kuću
more uljegnuti.
A ne pitaj
me zašto: samo će ti se reći!
Jovan
posluša Ibrahim-dedu. I nikad se ni on, ni potomci mu, ne pokajaše.
① - niski sto kružnoga oblika sa koga
objeduju ukućani i gosti zajedno
② - Beran je, kao i Jukić i Kočić i
mnogi pisci iz 19. vijeka, tako nazivao stanovnike Bosne
③ - ritual gašenja drvenog ugljevlja u
svrhu 'identificiranja' osobe koja je izazvala bolest, odnosno bacila 'zle
čini’
④ - na poseban način presavijen
papirić sa magičnim riječima koji vlasnika treba da zaštiti od 'uroka' odnosno
'zlih čini'
⑤ - svijet
**********
Trideset godina sam, s vremena na vrijeme, razmišljao o ovoj
priči.
U međuvremenu - Jan preselio u arkadijske i edenske vrtove,
a meni se sve samo reklo.
Tako zboriti i kamerom pisati mogao je samo neko ko je inkarnacija
rapsoda, mudraca, dijaka, mistika i Bahusovih sljedbenika.
I sad, kad zažmirim, vidim Janovu crvenu 'ćelu' i bakarnu
bradu u oblaku duvanskog dima koji nikada nije mogao zastrijeti njegove oči.
Podjednako su, laserski, svijetlile i u po' dana, i u gluvo
doba noći, dok se mjesečina ljeskala u ostacima ‘loze’ na dnu naših čašica.
(Banja Luka, novembar
2003. godine)
(Slavko Podgorelec ‘Izlet u Banjaluku’)
No comments:
Post a Comment