Javio mi se moj drug Eso Salkanovic iz susjedne Australije i kaze:
"Postovani moj druze Predraze,
Ko’ velim, ako bi ti se ovo gore zakaceno dopalo a ti onda objavi na PARKIC_u."
Dopalo mi se a vi vidite hoce li i vama...
*****************************
Zašto gastarbajteri i zašto sada? Zato što nam kritički uvid u taj fenomen omogućava da sasvim drukčije ispripovijedamo noviju povijest i zato što je tema postala neočekivano aktualna u kontekstu današnje krize.
Započnimo najprije s jednom anomalijom u zapadnom pogledu. U
postkomunističkom diskursu, koji čak i kada ga se proizvodi u Istočnoj Europi
odražava ništa doli ideologiju zapadnih pobjednika, slučaj jugoslavenskih
gastarbajtera intepretira se kao još jedan dokaz za povijesni neuspjeh
komunizma, konkretno kao posljedica jedne tipično socijalističke (loše)
ekonomije koja nije mogla ispuniti obećanje pune zaposlenosti i osigurati
ljudima radna mjesta. Prema tome, gastarbajteri su bili tek jugospecifična
podvrsta ne-brojenih žrtava komunizma, takoreći jedno malo poglavlje Crne knjige komunizma. Na taj je način njihova priča
naprosto utopljena u historijskom iskustvu komunističkog Istoka, koji je, nota bene, postao jedinstveni kulturno povijesni prostor tek
naknadnim supsumiranjem pod pojam totalitarizma. Ta logika, naravno, nije
lišena proturječjâ. Da su gastarbajteri i bili tek žrtve komunističkog
totalitarizma, onda bi im upravo ta sloboda čije se potiskivanje tako glasno
onomad predbacivalo komunizmu (sjetite se samo Berlinskog zida) – naime sloboda
kretanja, odnosno otvorene granice tadašnje socijalističke Jugoslavije – bila
zla kob.
Uzrok takvih proturječja leži u ideološkom prisvajanju gastarbajterskog
fenomena. Misli se, naravno, na danas vladajuću ideologiju neoliberalnog
kapitalizma, koja je čvrsto povezana s cijelom transition-to-democracy budalaštinom te k tome služi
određenim aktualnim svrhama.
Ako je slučaj jugoslavenskih gastarbajtera u potpunosti objašnjiv iz
povijesti (jugoslavenskog) komunizma, tada on nema nikakve veze sa slučajem
tadašnjih turskih, grčkih, talijanskih, španjolskih gastarbajtera na sjeveru
Zapadne Europe, odnosno sa slučajem današnjih migrantskih masa koje konstantno
mijenjaju socijalnu, kulturnu i političku situaciju ne samo starog kontinenta,
nego cijelog svijeta; tada on nema veze niti s kapitalizmom tadašnjeg
industrijskog modernizma niti s današnjim neoliberalnim, globalnim modernizmom;
tada on nema veze s kroničnim bolestima kapitalizma, primjerice s nepremostivim
jazom između Juga i Sjevera koji iznova rastače današnju Europu bacajući je u
najdublju krizu; tada on naposljetku nema veze ni s unutar jugoslavenskim
migracijama, raskolom Jug-Sjever, eksploatacijskim odnosima, klasnim borbama i
kulturnim konfliktima.
Da rezimiramo dosad rečeno: Ako želimo reći nešto smisleno o fenomenu
jugoslavenskih gastarbajtera, moramo izaći iz ideološkog okvira postkomunizma u
kojemu danas politički potpuno bespredmetna kritika komunizma služi samo kako
bi se njome ušutkala prijeko potrebna kritika kapitalizma.
Kako je dakle uopće moguće da su gastarbajteri iz jedne socijalističke
zemlje došli na Zapad? Pitanje je to koje se ne postavlja na Zapadu, odnosno u
raspravama o komunističkoj prošlosti kojima dominira zapadna ideologija.
Odgovor na njega je ipak sasvim jednostavan: tu mogućnost možemo zahvaliti
kapitalizmu.
Kao što je poznato, nekadašnja Jugoslavija je nakon raskida sa Staljinom
1948. pošla vlastitim putem daljnjeg razvoja socijalizma na kojemu je ubrzo
učinila presudni korak – uvela je tržište. Ne samo da poduzeća više nisu
dobivala nikakve direktive od države o količinama i cijenama svojih proizvoda,
nego su se počela međusobno natjecati. Posljedica je bio ekstremno ubrzan rast
(do trinaest posto godišnje), opće poboljšanje životnog standarda, među ostalim
i stvaranje moćne kulturne industrije, otvaranje prema svjetskom tržištu, itd.
Također je nastalo i tržište rada, a s njime i sve veća mobilnost radne snage.
No, jaz između razvijenog Sjevera i jedva industrijaliziranog, siromašnog Juga
postajao je sve dublji, što je dovelo do migracije jeftine, loše obrazovane
radne snage u sjeverne dijelove zemlje. Tako su i gastarbajter, odnosno
gastarbajterica, rođeni iz logike tržišnog socijalizma i to unutar sâme zemlje,
što je, pojačano ekstremnom kulturnom raznolikošću nekadašnje Jugoslavije, sa
sobom nužno donijelo socijalne, kulturne, egzistencijalne i najzad političke
posljedice. Mijenjalo se ne samo mjesto, nego u isti mah i jezik, kulturu,
odnosno takozvani way of life. Socijalna,
kulturna kao i politička diskriminacija unutar jugoslavenskih gastarbajtera još
je jedno prešućeno poglavlje povijesti u međuvremenu propale zemlje, koja se
onomad, nošena utopijom industrijskog modernizma, odvažila na nezamislivo –
mirenje tržišta sa socijalizmom.
Prvi nedvosmisleni simptom buduće propasti tog eksperimenta bila je
nezaustavljiva nezaposlenost, za koju partijsko vodstvo zemlje – unutar same
zemlje – nije nalazilo rješenja. Zato su otvorene granice. Dakle, ne kako bi se
socijalizmu dalo ljudsko lice, nego kako bi se suzbilo masovnu nezaposlenost, i
to tako što se višak radne snage prebacilo na međunarodno tržište rada.
Otvaranje zemlje i pojava jugoslavenskih gastarbajtera na Zapadu bile su tako
logične posljedice svjesnog uvođenja kapitalističkih odnosa u ekonomski život
socijalističke zemlje. Time je započela i nezaustavljiva integracija
Jugoslavije u svjetsko tržište, odnosno u svijet jednog već onomad
globalizirajućeg kapitalizma, čija su tipična proturječja od tog trena presudno
utjecala kako na socijalni i politički život u samoj zemlji, tako i na njezin
međunarodni položaj. Ne samo da su središta financijske moći koncentrirana u
bankama, osiguravajućim društvima i velikim trgovačkim poduzećima postajala sve
neovisnija u političkom životu zemlje, nego je cijela zemlja postajala sve
ovisnija o središtima moći međunarodnog financijskog kapitala. Dok se
financijski kapital početkom sedamdesetih godina sve više izmicao ideološkoj
kontroli partije te je, s ciljem konačnog prisvajanja vlasti, tražio suučesnike
prije svega u konzervativnim, nacionalističkim političkim snagama
(jugoslavenska verzija kasnijeg konzervativnog obrata u svjetskom kapitalizmu
1979/80), Jugoslavija je već krajem te dekade bila u potpunosti prepuštena moći
međunarodnog financijskog kapitala. Već do 1979. vanjski dug zemlje je unutar
samo tri godine porastao s 4-5 na 17-19 milijardi američkih dolara.
Kultna slika neuspjeha socijalističke loše ekonomije – ljudi koji su
zdvojno stajali u redovima za najosnovnije namirnice – u slučaju nekadašnje Jugoslavije
upućuje tako na drugi politički i povijesni problem. U ovom se slučaju ta slika
odnosi na situaciju na početku osamdesetih godina, nakon što su u zemlji
uvedene mjere štednje koje je nametnuo Međunarodni monetarni fond. Uostalom,
riječ je o situaciji koja nije imala nikakve veze s prošlošću propalog
komunizma, nego, štoviše, s našom aktualnom kapitalističkom stvarnošću –
sjetimo se samo današnje Grčke, odnosno zemalja Južne Europe koje su na
koljenima zbog dužničke krize.
Jugoslavenski se eksperiment tako nije kretao, kao što je to proricala
liberalno kapitalistička ideologija, od tržišta koje je regulirala partijska
država u slobodno tržište, nego od tržišta koje je regulirala partijska država
do reguliranog tržišta koje se otelo svakoj demokratskoj kontroli i kojim su
upravljala središta međunarodnog financijskog kapitala. Naime, MMF je taj koji
je nametnuo zamrzavanje nadnica početkom osamdesetih godina u Jugoslaviji, a ne
Savez komunista Jugoslavije i njegov državni aparat. Već je tada zapečaćena
sudbina socijalizma u Jugoslaviji. Još je nedostajao samo jedan bankar iz New
Yorka imenom Slobodan Milošević kako bi se zemlju koja je već bila u šaci
međunarodnog financijskog kapitala konačno dokrajčilo i prepustilo hijenama
globalnog kapitalizma.
I fenomen jugoslavenskih gastarbajtera je priznanje te tragične priče, i
to s onu stranu kičaste domovina-amo-domovina-tamo patetike. Njihova sudbina ne
govori nam samo mnogo toga o svijetu u kojemu danas živimo; kao preteče
masivnih migracijskih pokreta koji su presudno sudjelovali u oblikovanju
svijeta globalnog kapitalizma, jučerašnji gastarbajteri su istovremeno i
glasnici svega onoga što će nam se tek dogoditi u budućnosti.
S njemačkoga prevela Marija Ćaćić
S njemačkoga prevela Marija Ćaćić
Na njemačkom objavljeno u Angelika Welebil i Jörg Nuber (ur.),
2012, Gast:arbeit; Gehen – Bleiben –
Zurückkehren; Positionen zur Arbeitsmigration im Raum Ex-Jugoslawien
St. Wolfgang: Edition Art & Science.
St. Wolfgang: Edition Art & Science.
Izvor: www.slobodnifilozofski.com
I moja ilustracija:
No comments:
Post a Comment