Već više od
dve decenije živim u zemlji čiji stanovnici većinski veruju da igraju najbolji
fudbal na svetu. 2014. uspelo im je da to četvrti put u istoriji dokažu,
osvojivši u Brazilu titulu svetskog prvaka, pa će ta tvrdnja ostati zvanično
utemeljena, bar do narednog velikog prvenstva.
Fudbal,
tačnije rečeno, plemensko okupljanje na stadionu kao u hramu i obožavanje
igrača kao totema ima svoju igralačku, ludičku ali i svoju političku dimenziju.
U ludičkom
smislu fudbal je nadmetanje u veštini baratanja loptastim predmetom od kože uz
pridržavanje određenog seta pravila. U tom nadmetanju nema obostrane dobiti: Na
kraju je neko poražen, a neko pobednik, neko je dole a neko gore. Međutim, oko
fudbala kao masovnog sportskog, društvenog i medijskog fenomena razvili su se i
masovni rituali.
Bez obzira
na to da li se radi o susretima seoske lige ili reprezentacija, na stadion se
odlazi da bi se horski pevalo, aplaudiralo, kolektivno negodovalo, psovalo i
klicalo.
Ili, kako to
jedared ispisaše Zvezdini navijači po jednom zidu kod pijace na Senjaku
(pozajmivši ime jedne muzičke kuće iz Holandije): In trance we trust. U ludačku komponentu fudbala spada i njegova
estetska fascinantnost.
Lopta iz
slobodnog udarca precizno zakucana u rašlje može izazvati čak i divljenje
protivnika. Slalom jednog protiv petorice izaziva ushićenje: ritam driblinga,
veština uzastopnih varki, prostorna inteligencija, sve to dovodi fudbal u
blizinu umetničkog plesa.
Recimo,
kombinatorika koja je proslavila Barselonu pa Španiju - tika-taka - ili na
srpskom ‘sitan vez’ jeste estetski čin.
Estetski
magnetizam zrači isto tako iz skladnog navijanja desetine hiljada ljudi. Neki
nastupi navijača lepi su svojom usklađenošću i monumentalnošću na isti način na
koji je lep strojev korak.
Dakle,
bogosluženja religije zvane fudbal mogu biti razigrana i lepa.
Ali to ne
može sakriti i ružnu stranu priče.
Naša nadmoć
i njihova nemoć, ta vrsta zluradog trijumfalizma ne samo u odnosu pobednika i
pobeđenog već i u odnosu nacije pobednika i nacije gubitnika, jeste suština
motivacije za praćenje utakmice. Naš trans je onda trans nadmoćnih. Naše
slavlje je neka vrsta podrugivanja poraženom, ples oko leša protivnika.
Zato me nije
iznenadio sličan ples šestorice nacionalnih heroja nemačkog fudbala koji su
pred stotinama hiljada fanova na slavlju u Berlinu zapevali pesmu koja ponižava
Gaučose i slavi Nemce. Stotine hiljada grla je prihvatilo tu pesmu.
Da li je
kritika koja je potom usledila u delu nemačkih medija preterana?
I jeste - i
nije.
Taj
trijumfalni ples je bio tek metaforičko držanje skalpa protivnika na uvid
plemenu.
Igra
jedanaestorice naših Izabranih protiv jedanaestorice njihovih Izabranih jeste
uvek i simbolički substitut za rat jednog milionskog kolektiva protiv drugog.
Džordž Orvel
je to odavno lapidarno izrazio, rekavši da je fudbal war without the shooting. Na stranu što je zabeležen i Fudbalski
rat između Hondurasa i Salvadora krajem šezdesetih prošlog veka - njegovi
uzroci uprkos raširenom verovanju ipak nisu bili fudbalski.
U fudbalu
postoji nešto ratničko. Samo, kad se to izgovori, kao što je jednom učinio Ćiro
Blažević, svi se ljute.
Ipak bi svet
da zadrži razliku između pravog i teatralizovanog nasilja.
Razliku
između stvarnog i simboličkog nasilja neće da priznaju samo huligani. Fudbalski
fanovi inače mogu da likuju nad drugima, da ih mrze i ismevaju, da ih
doživljavaju kao protivnike ali - u dozvoljenim granicama fer pleja. Problem je
samo kada se te granice pomere.
(Priče iz rasejanja)
( nastavice se...)
************
Dragoslav Dedović rođen je u Zemunu 1963, odrastao i studirao je
Bosni i Hercegovini. Objavio je niz pjesničkih knjiga, eseja i prevoda s njemačkog.
Nagrađivan je u Srbiji, BiH i Njemačkoj, prevođen na nekoliko jezika. Živi u
Kelnu.
No comments:
Post a Comment