Dojahavši u džipovima kroz kovitlace pijeska i dima, vojnici
„islamske države“, prkosni u glavi i pokorni u srcu, ili obrnuto, pokorni u
glavi i prkosni u srcu, zaustaviše se pred „impozantnim arheološkim
nalazištima“ Iraka i Šama, i, poput nekada braće Talibana pred ogromnim
stijenama u Bamiyanu, sjetiše se praoca Ibrahima, a.s., iz njegove eksplozivne
mladosti te odlučiše ćuskijama, dinamitom, macolama, tenkovima još jednom temeljito
obnoviti univerzalne poruke tewhida.
S mjesta gdje je nekada miroljubiva bjelosvjetska omladina
provodila noći u pušenju nargile, mršavi vojnik u jakni američke vojske ispalio
je 2001. godine granatu u stomak legendarnog askete čija je statua, istina,
bila deblja od svih Talibana koji su tog vjetrovitog dana čistili ostatke širka
s bamijanskih razvalina. Ovih mjeseci pratim po portalima kako IDIL intenzivno
ruši drevne „kipove“ po drevnim gradovima Hatri, Mosulu u pokrajini Niniva,
Nimrudu, a sada evo hoće -neće i Palmiru očistiti, pa šapćem da me niko ne
čuje: „Može li hajvan biti neko drugi
osim musliman!?“
Srbi su rušili džamije iz genocidnih namjera, a to znači vrlo
racionalno. Željeli su izbrisati tragove „neprijateljske“ kulture na ciljanom
prostoru i nisu vodili računa ni o Božijim zapovijedima, ni o Isusovim
propovijedima, ni o jevanđeoskoj ljubavi, ni o UNESCO-u, ni o toleranciji, ni o
Staroj pravoslavnoj crkvi u Sarajevu. Nisu gledali na važnost kulture kad su
bagerima ravnali džamijske hareme. Hrvati srušiše nešto manje džamija i Stari
most… Ali, zašto su Talibani uništili najvećeg vertikalnog Budhu na svijetu?
Zašto ga rušiti u stoprocentno muslimanskoj zemlji? Da mi neko odgovori kako su
u zemljama devastiranih porodica i života nekakva arheološka nalazišta najmanje
važna – prihvatio bih objašnjenje. Da čujem kako estetski uživaju u uzvišenom
činu razvaljivanja i eksplozija, poput Nerona u moćnom rimskom požaru, i to bih
svario. Da se prave ludi poput Srba kad im se pomene Ferhadija i Aladža – nije
ni to toliko glupo. Ali oni ruše jer im islam to nalaže!
Šta im islam nalaže? Spašavanje Živog Svemogućeg Boga od
kamenih kipova mrtvih religija? Vulgaran sam, znam, ali iz huje. Drevna
arheološka nalazišta o kojima pišu „medijski Mongoli“, kako već Akbar S. Ahmed
naziva zapadnu medijsku mašineriju, pretrajala su na muslimanskoj teritoriji
četrnaest stoljeća i niko, od halife Omera, preko emevijskih, abbasijskih, a
kasnije raznih lokalnih vladara, nije ni pomislio uništiti ih. Da ne govorima o
Muhammedu, a.s., koji je eksplicitno (u ta „barbarska“ vremena) zabranio
rušenje crkava, sinagoga.
Nisu današnji idoli od kamena, ali ko će to objasniti
IDIL-ovoj publici? Onoj publici koja misli da se stoljeća lijenosti mogu
nadoknaditi nekakvim omasovljivanjem gerile. Onoj publici koja igra povijest po
drugi put, malo kao komediju, malo kao tragediju. Onoj publici koja inaugurira
mimikriju (kao najniži, elementarni oblik ponašanja) u etički ideal i životni
stil. Onoj publici koja pomaže medijsko konstruiranje danteovske slike
muslimana. Onoj publici koja povijest kao ukupnost svjetskih događanja reducira
na jedno davno prohujalo stoljeće. Onoj publici koja nije čitala Francisa
Bacona, tog ćafira s kraja renesanse što je uočio da su najgori idoli,
teatarski, zabetonirani u ljudskim glavama.
(Još od Hegela znamo da je idol fenomen u kojem se čovjek
klanja djelu ruku svojih, odnosno samom sebi. Psihoanaliza je preskočila
tradicionalne simbole idolatrije prepoznajući idole kao obogotvorenje konačnih
segmenata svijeta. Nema više starih arabljanskih bogova i boginja, ali postoje
konzumerizam, luksuz, korporacije, države, novac, nekontrolirana tehnologija.
Bit idolatrije nije obožavanje pojedinog idola, kaže Fromm, već onaj stav kojim
se čovjek podvrgava prolaznoj stvari lišavajući se ostvarivanja najviših
principa života: ljubavi i uma.)
Ali, kad razmišljam o ISIL-u, uvijek se vraćam na Talibane,
jahače iz zemlje veličanstvene pustoši i divljine. Ista matrica, isti scenarij,
ista kleta sudbina. I ko je imao koristi od afganistanske kataklizme osim
imperijalnih sila, proizvođača opijuma i Khaleda Hosseinija? Kad se prašina s
razvalina slegne, neko će je morati pomesti. “Neko mora odgurnuti ruševine na ivice puta”, kaže Šimborska, “da bi mogla proći vozila puna leševa.”
Za razliku od destrukcije, pospremanje i uspostavljanje kakvog - takvog reda
nije fotogenično i zahtijevat će godine i godine. Kamere će otići na druga
ratišta. Neko će nekim drugim atrakcijama morati primamiti turiste.
Sjećam se kako je ondašnji gradonačelnik Sarajeva uputio
zahtjev svjetskoj javnosti da se kamenje srušenog Budhe donese u Sarajevo, gdje
ima mjesta za svaku religiju i svaki kip. Ludi su oni koji ruše, a još luđi oni
koji prenose dijelove devastiranih statua s kontinenta na kontinent da dokažu svijetu
svoju toleranciju. Usred ovog planetarnog ludila treba se sjetiti one hipi -omladine
što je dokasno u noć tandarala u gitare i pjevala podno Budhinih statua u
Bamijanu. Jedan takav hipik, Zulfikar Džumhur, zapisao je: „Neizostavno otiđi u Bamijan, dolinu velikih Buda, u sjevernom
Afganistanu. Bamijan stari Afgani zovu: Dolina suza. Budisti kažu: Klanac
jecaja. Jeremci: Moabdik – prokleti kraj.“
(faktor.ba)
No comments:
Post a Comment