Doguzeljasmo
nekako i do kraja ove nedelje obeležene terorizmom i teroristima. Sledi
takozvana završna reč i – ukoliko preko vikenda nijedna varoš ne odleti u
vazduh – povratak u koliko-toliko redovno stanje.
Kada god se dogodi neki
globalni pičvajz, na javnu scenu stupa legija mrsomuda svih boja – među njima i
moja malenkost, da ne bude zabune – koji po službenoj dužnosti rasvetljavaju,
tumače i objašnjavaju šta se zapravo dogodilo. Jalovo je sve to, ali tome se,
načelno, nema šta prigovoriti, kao što se nema šta prigovoriti ni protokolarnim
izjavama saučešća, iako u tim izjavama najčešće nema ničeg osim puke
konvencije. Postoji, međutim, jedna škola objašnjavačkog mišljenja koja mi
žestoko ide na Crven ban, mislim tu na učene dame i gospodu koji terorističke
akcije tumače u vrlo popularnom sociološkom ključu, kao neizbežne (po Lazanskom
i opravdane) posledice “siromaštva”, “drugorazrednosti”, “odbačenosti”, “teškog
detinjstva”, “potlačenosti” i pročih modernističkih budalaština. Koje same po
sebi – sve dok se ne politizuju i ne uvaljaju u blato beslovenosti – uopšte
nisu budalaštine, već stvarni (i teški) problemi.
Ali viđi sad vraga su sedam
binjišah – ideja da se problemi siromaštva, drugorazrednosti i potlačenosti
mogu rešiti nasilnim putem, uopšte nije islamska – džihad je, iako nasilan,
nešto sasvim drugo – već fundamentalno evropska. To je, zapravo, ideja vodilja
Francuske i svih potonjih revolucija. Ne trčite pred rudu! Ne pada mi na pamet
da na podobije ovdašnjih pomahnitalih “patriota” napišem – hteli ste
Revoluciju, evo vam ga terorizam. Daleko od toga. Hteo sam da kažem da je
nepošteno upisivati na raboš religije ono za šta krivicu (ako se
svetskoistorijski tokovi mogu nazvati krivicom) snosi sekularizam. Monoteističke
religije (i većina ostalih) zapravo nema ništa protiv siromaštva i ostalih
pojava kojih se sekularna svest užasava i koje bajagi nastoji da savlada.
Naprotiv! Smatra ih olakšavajućim okolnostima u procesu oslobađanja od stihija
palog sveta. Otuda proizilazi da je terorizam upisan u “genetski kod”
sekularizma i na sekularizmu zasnovanih demokratija, a da je terorizam
posledica postepene sekularizacije islama, a ne islamizacije zapada, od koje se
toliko strepi.
Ako meni ne verujete na reč, poverujte islamskoj eshatologiji
koja islamski terorizam navodi kao jedan od malih znakova blizine kraja sveta.
A ako ne verujete islamskoj eshatologiji, valjda ćete poverovati pravoslavnom
bratu Karamazovu koji kaže – ako nema Boga, sve je dozvoljeno. Kad smo već kod
“znakova”, kakvi će biti “veliki” kad su ovakvi “mali”?
E pa, biće baš onako –
veliki. To je sve što mogu da kažem.
(danas)
No comments:
Post a Comment